Minus 30 och strömlöst i 10 timmar

Ett långvarigt strömavbrott drabbade 151 kunder i Arjeplogsfjällen. När strömmen försvann var det närmare 30 minusgrader.


(Arkivbild)

(Arkivbild)

Foto: Elisabeth Hedman

Arjeplog2021-01-19 11:41

– Ja, det stämmer att det har varit ett långvarigt strömavbrott. Den försvann 21:50 på måndagskvällen och kom tillbaka 07:57 på tisdagsmorgonen, säger Agneta Molinder, pressekreterare vid Vattenfall. 

Anledningen till strömavbrottet var att man var tvungen att skarva en elledning som hade gått av. Vad som orsakat brottet på ledningen är oklart.  

– Vi vet inte vad som orsakade brottet på ledningen. Ibland kan det vara så att mycket snö, isbildning och kyla orsakar brott på ledningar, säger Agneta Molinder.

När strömmen försvann på måndagskvällen var det närmare 30 minusgrader i trakterna kring Vuoggatjålme som var ett av de drabbade områdena som var strömlöst i 10 timmar.

Enligt Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, var det inga störningar på mobilnätet under natten mot tisdagen. Men däremot hade de en teknisk störning natten innan.

– Vi fick någon typ av teknisk störning på mobilnätet vid klockan 2 natten mot måndagen. Vi hade en tekniker som åkte 40 mil tur och retur för att åtgärda felet som var avklarat vid 11-tiden på måndagen, säger hon.

Telia har reservaggregat vid sina mobilmaster.

– Vi har reservaggregat vid våra mobilmaster som vid strömavbrott går i fyra timmar. Vid längre strömavbrott blir det problem och här måste elbolagen ansvara för att bygga redundanta elnät. Vi som teleoperatör kan inte förväntas även bygga och underhålla elnät, säger Inger Gunterberg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!