Så är det exempelvis i Arjeplogs kommun, där man i förra veckan testat larmen och då upptäckt fördröjningar på allt från några minuter till flera timmar, men nu upplever att allt fungerar igen.
– Men de gamla är ju oroliga att deras trygghetslarm inte ska fungera, så nu görs det många provtryckningar istället, säger socialchefen Robert Cortinovis.
Provtryckningarna innebär extra belastning för personalen som måste svara på larmen omgående, inte minst för att minska oron hos de gamla.
– Och vi har satt in extra personal också för att kunna göra mer tillsyn under tiden det är problem med fördröjning av larmen, berättar hemtjänstens enhetschef Bitte Westerlund, som har full förståelse för att det här vållar oro både hos vårdtagare och anhöriga.
Som PT kunde berätta i går vädjade Älvsbyns kommun till anhöriga att ta kontakt med sina närstående för att säkerställa att de mår bra. Detta då larmen fördröjts flera timmar till larmcentral, hemtjänst och nattpatrull.
Älvsbyns kommun uppmanar också de äldre att ringa nödnumret 112 i en eventuell nödsituation och att om möjligt alltid bära telefonen med sig, då larmen just nu inte riktigt är att lita på. Även här har mer resurser satts in för extra tillsyn.
Arvidsjaurs socialchef Lena Ruth är mycket kritisk, framför allt till problemen med fördröjningen men också till bristen på information från leverantören Tunstall.
– Det här är under all kritik, säger hon i en kommentar till Sveriges radio P 4 Norrbotten.
– Det har varit bristfällig information och svårt att få kontakt med Tunstall, de har helt enkelt inte gått att nå.
Radions rundringning har också visat att elva av 14 kommuner har problem med larmen, som värst kanske i Luleå där larm fördröjts med upp till ett dygn.
Att så många kommuner har problem, tror Robert Cortinovis i Arjeplog beror på att nästan alla har samma leverantör då kommunförbundet hjälpt till med en gemensam upphandling av tekniken.
– Men kommunerna har givetvis kunnat tacka nej till det och göra egen upphandling, säger han.
Och så har uppenbart skett i Piteå kommun, där socialchefen Fredrik Sjömark meddelar att man inte haft några problem alls men att man inte heller har Tunstall som leverantör.
Företaget har i ett pressmeddelande sagt att man efter en uppgradering av systemet fått problem med mjukvaran och att man arbetar febrilt med felsökning.