Drygt tre fjärdedelar av samfälligheterna i Arjeplog har hittat åtminstone temporära lösningar. Isak Utsi berättar att det går sakta framåt, men bekymmer kvarstår.
Under hösten har Arjeplogs näringslivsbolag Argentis, tillsammans med vägsamfälligheterna och näringsidkare försökt stötta en gemensam upphandling för plogning.
– Vissa är svårlösta, det gäller bland annat några i Piteälvsområdet och efter Silvervägen där man är långt bort från någon plogresurs. Det är långa avstånd och få som kan dela på kostnaden, säger Isak Utsi och fortsätter:
– Kommunen har även haft en dialog med Trafikverket för att se om de kan göra något. De har dessvärre inte uppdraget att lösa situationen för enskilda samfälligheter, men vi kommer att fortsätta ha dialog med dem.
Enligt Isak Utsi handlar plogningsproblematiken i grund och botten om ett systemfel.
– Vi har ett system med ersättningsnivåer som inte är anpassade för extrem glesbygd. Ersättningen som enskilda samfälligheter får räcker inte särskilt långt. Här är det långa avstånd, fjällvägar och en lång vintersäsong, det är en knepig kalkyl. Man får en klump i magen nu när snön faller, säger Isak Utsi.
Som Piteå-Tidningen tidigare skrivit togs ägaren av Vuonatjvikens stugby, Geir Westerlund, på sängen när vägsamfälligheten plötsligt stod utan vinterväghållning. Riebnes kraftstation ligger i slutet av den 2,3 mil långa Riebnesvägen som är den längsta enskilda vägen i kommunen som Svevia sagt upp plogningen för.
Nu har Skellefteå kraft gått in med pengar för att hålla vägen öppen.
– Plogningen är löst för det här året, vi har gått in med några hundratusen. Den vägen måste i alla lägen hållas plogad eftersom vi har samhällsviktig verksamhet där, säger Susanne Öhrvall, affärsenhetschef för vattenkraften vid Skellefteå Kraft.
Riebnes kraftstation kräver tillsyn i princip dagligen och dessutom finns en dammanläggning som Skellefteälvens vattenregleringsföretag ansvarar för. Någon långsiktig lösning är dock ännu inte klar.
– Vi måste ha diskussioner med rätt aktörer men jag är helt övertygad om att vi ska hitta en lösning. Det finns inte på kartan att den vägen inte ska vara framkomlig, säger hon.
Geir Westerlund, Vuonatjvikens stugby, är lättad.
– Det ser ut att ha löst sig och det är vi jätteglada för, men vi har inte skrivit kontrakt än. Swerock som ska ploga hade en dyrare offert men Skellefteå kraft har klivit in och står för fördyringen. Det gör att vägsamfälligheten klarar ekonomin, säger han.