Inget flyg förrän i september, så kan det alltså bli om Trafikverket inte lyckas gräva fram ett flygbolag till Arvidsjaur på kort tid. Vad händer då med besöksnäringen i Arjeplog, där somliga har sin högsäsong just under sommarmånaderna?
Lars Lindberg, vd för Silver resort, tror att åtminstone dem kommer gå relativt skadefria ur den här sommaren.
– Våra gäster är till stor del bilburna, men det är klart att fortsätter det här problemet med inget flyg till Arvidsjaur kommer det börja brännas där i september när biltestarna brukar börja boka sina resor hit.
Värre är det kanske då för entreprenören Maria Söderberg, som tydligt känt av vad en infrastruktur som inte klaffar innebär.
– Jag har fått ovanligt många samtal nu i maj om hur man tar sig till Arjeplog. På grund av banreparationer har SJ inte släppt sina junibiljetter förrän nu, och augusti går fortfarande inte boka. Lägg då till att det ibland inte finns någon anslutning med kollektivtrafik från Jörn där tåget stannar, och ingen som hyr ut bilar där heller… det är baktungt att jobba med besöksnäring när infrastrukturen inte fungerar i norra Sveriges inland. På toppen av det kryddar man med höjda bensinpriser lagom till sommaren börjar.
Och problemen slutar inte där.
– Om man lyckas ta sig till Arjeplog, då är det väldigt svårt att ta sig vidare ut till byarna där vi ofta finns med våra evenemang. Det går nämligen ingen kollektivtrafik på helgerna. Det är just nu lättare att ta sig till Greklands övärld än till Arjeplog, konstaterar Söderberg.
Hon lägger mycket energi på logistik.
– För ett av mina evenemang i Jäckvik har jag ordnat egen shuttle i brist på andra alternativ.
Anna Blomgren på Arjeplogs turistbyrå är övertygad om att det kommer att märkas i näringen att flyget står stilla i Arvidsjaur.
– Inte minst för resor där man behöver ta sig från punkt A till punkt B ganska snabbt. Hemvändare, återträffar, jobbresor. Tiden är så begränsas för oss i dagens samhälle, det för stor skillnad om man kan arbeta en halv dag innan man åker, istället för att behöva ta ledigt hela dagen. Vi blir så beroende av Skellefteå och Luleå, som dessutom drar ned på antalet avgångar under sommartid. Valmöjligheterna för oss här i inlandet minskar drastiskt.