Den 11 september kom beslutet från Naturvårdsverket; Icemakers beviljas närmare 176 000 kronor för uppförande av en publik laddningspunkt för elfordon i Arjeplog. Det innebär halva beräknade investeringskostnaden. Länsstyrelsen har yttrat sig i ärendet, och anser att satsningen ligger i linje med regionala strategier och planer, och syftar till ökad introduktion av elektrifiering av persontransporterna i länet.
Är det här framtiden, Lars Sundström, vd för Icemakers AB?
– Jo jo jo! Det är det mest logiska. En elmotor som kanske har 98 procents verkningsgrad, jämfört med en förbränningsmotor som ligger på 30 procent. Det säger sig självt att det är fiffigare med en motor med hög verkningsgrad. Utvecklingen på det här området är enormt.
I Arjeplog vill alla testanläggningar ha mer kräm in och tecknar nya elavtal. Laddningsstationen planeras vara färdig innan biltestsäsongen drar igång, och kommer finnas ute på industriområdet, inte långt från Icemakers anläggning.
– Vi har redan massor med laddare inne på anläggningen, men vi tänkte att vi kan ställa upp och anlägga en sån här station så att vi får lite fart på privatbilismen också.
Tanken är att man ska kunna ”tanka” med ett vanligt betalkort, precis som på bensinstationerna.
Enligt laddinfra.se har antalet laddstationer i Sverige ökat explosionsartat sedan 2014, när det fanns knappt 1 000 stycken, till dagens drygt 5 500 stationer. Av dem ligger 42 i Norrbotten. Snart en i Arjeplog.