Företaget Skånekorg Eftr. har efter flera års frånvaro kommit tillbaka till mångas glädje. Och massor av korgar fanns utspridda på Guld-Klas torg. Jan Pettersson, Vitå, Luleå, driver företaget tillsammans med sin sambo Lee.
– Det är sex år sedan vi var här sist, lönsamheten började bli så dålig att jag fick skaffa mig ett annat jobb, säger Jan Pettersson som har drivit företaget i 23 år. I dag är det framförallt bränslekostnaderna som är det stora problemet.
– Lastbilen som jag kör tar tre liter per mil. Bara resan är en kostnad på 4 550 kronor, säger han.
Ett troget strävsamt gammalt par på Arjeplogs höstmarknad är Anna-Lisa och Nils-Olof Östman som säljer egentillverkade naturprodukter och hantverk. De bor numera i Sorsele och har besökt höstmarknaden under cirka 40 års tid. Båda är över 80 år och deras firma har det drivit i 67 år. De är båda svampkonsulenter och Anna-Lisa är också örtterapeut. De säljer bland annat kryddor, torkat svamp, sylt, tvål och salvor. Förutom naturprodukter säljer de också andra hantverk och smycken.
– Alla naturprodukter har vi gjort själva från grunden det är endast förpacknings-material som vi köpt, smyckena är det maken som tillverkar, säger Anna-Lisa.
Nere i Silvermuseets rum Västan fanns Hantverkargränd med lokala hantverkare som sålde sina alster. Hantverkargränd är en sammanslutning som bildats för många år sedan för att lokala hantverkare skulle få verka och synas under marknadshelgen.
I år fanns de en matnyhet som snabbt blev populär, en kroatisk kebab som serverades av Dragan och Jasmina från Sorsele. Rätten består av ett luftigt bröd, liknande pitabröd, som serveras med grillade kroatiska järpar, hackad lök och smält smör.
Under lördageftermiddag sjösattes sjöodjuret Hornava som PT tidigare skrivit om. Skapelsen har gjorts av ungdomar i Arjeplog under ledning av Harleen Kalkat och Petronella Edlund. Under sjösättningen berättades en saga om Stallo som slåss mot sjöodjuret.
Det var också avslutning på sommarens Top av Arjeplog med frågesport och vinstutdelning.
– Vi är rörda och överraskade över att intresset har funnits kvar och att Top av Arjeplog har blivit ett begrepp, säger initiativtagaren Maria Söderberg.