Den första juli ifjol tippade en helikopter av modell Bell 206 JetRanger när den skulle lyfta från en landningsbana i Adolfström. Rotorbladet slog i marken och skadorna på helikoptern blev stora. Den säsongsanställde piloten var den enda som befann sig i helikoptern vid olyckan och denne kunde evakuera genom framrutan. Han klarade sig utan skador.
Den olycksdrabbade helikoptern tillhör Fjällflygarna i Arjeplog AB. Nu klandras bolaget av Statens haverikommission för att ha orsakat olyckan, som uppstått genom att helikoptern tippat från en vagn som används för att köra helikoptern mellan hangaren och startbana.
"Olyckan orsakades av att flygoperatören inte i tillräcklig grad hade hanterat riskerna vid start och landning från en rangervagn för en pilot med begränsad erfarenhet och flygtrim", skriver myndigheten i sin rapport över olyckan.
Myndigheten skriver vidare att flygoperatören vidtagit åtgärder efter olyckan och att myndigheten därför avstår från att rekommendera några ytterligare åtgärder efter olyckan.
Stefan Carneros är utredare på Statens haverikommission och förtydligar att man från myndighetens sida velat se tydligare utbildning och kompetensförsäkran inför flygning från start- och landningsplattor.
– Att starta och landa från en vagn är lite knepigare än vanliga starter och landning från marken. Då gör man en check på nya piloter när det ska starta och landa från dessa. Där menar vi att man inte beaktat att piloten är såpass ny. Vi hade gärna sett mer långtgående kontroller för att säkerställa säkerheten i flygningen, säger han.
Fjällflygarna i Arjeplog AB:s vd Kjell Johansson har tagit del av haverikommissionens rapport men delar däremot inte kommissionens slutsats att företaget orsakat olyckan.
– Piloten var utbildad för att landa på rangervagn. Det är den mänskliga faktorn som gjort att detta inträffat. Alla våra piloter har utbildning på detta. Ibland misslyckas man, oavsett hur duktig man är. Det är ju samma med bilkörning. Ibland går det fel.
Han säger att företaget sett över sina rutiner efter olyckan men att man inte kunnat finna att man brustit.
– När olyckor händer ser man ju så klart över sina rutiner. Det gjorde vi också men kunde inte hitta några fel på våra rutiner och inte heller hur vi hanterat flygningen.
Så ni håller inte med haverikommissionen?
– Nej, i det här fallet håller vi inte med.