Förekomsten av fakturabedrägeri eller bluffakturor som det också kallas, har ökat kraftigt de senaste åren. Från att ha varit ett bedrägeri framförallt riktat mot företag drabbas nu allt fler privatpersoner. En av de drabbade är Cohn Lundström i Arjeplog.
– För några dagar sedan fick jag den här fakturan där det stod inkassokrav. Först fick jag nästan en chock, vad är det jag har missat att betala? Men när jag tittade närmare såg jag att någonting verkade galet. Delar av texten låg utanför marginalerna, säger han.
På fakturan står det att han beställt något som heter "V-max 75 maximum" för 1,5 år sedan. Summan var på 673 kronor inklusive påminnelseavgifter, fakturaavgift och portokostnad.
– Jag vet inte ens vad det är för något och har såklart inte beställt det. Någon faktura eller några påminnelser har jag heller inte fått tidigare, säger han.
När Cohn Lundström skulle kontakta företaget OLG SD AB fanns varken telefonnummer eller mejluppgifter på fakturan. Betalservice inkasso som stod som avsändare, fanns inte heller.
– Då kontaktade jag både Konsumentverket och kronofogden och de hittar dem inte heller, säger han.
Polisen, Konsumentverket och kronofogden har olika råd om hur han ska göra.
– Kronofogden råder mig att inte betala, för om ett blufföretag försöker få ut pengar måste de betala en avgift på 300 kronor. Om det då kommer till kronofogden kan jag bestrida det och företaget får ta kostnaden.