Widmans gräv försatt i konkurs

Widmans gräv AB med ett 15-tal anställda har försatts i konkurs vid Luleå tingsrätt. Verksamheten drivs vidare av konkursboet. "Det är svårt för den här typen av verksamhet att parera skenande dieselpriser", säger konkursförvaltaren Simon Engman.

Widmans gräv AB med ett 15-tal anställda har försatts i konkurs vid Luleå tingsrätt. Företaget har sitt säte i Arjeplog.

Widmans gräv AB med ett 15-tal anställda har försatts i konkurs vid Luleå tingsrätt. Företaget har sitt säte i Arjeplog.

Foto: Ann-Christine Holmgren

Arjeplog2022-08-01 19:30

Aktiebolaget Widmans gräv, med säte i Arjeplog, har bedrivit anläggningsarbeten för el och telekommunikation samt åkeriverksamhet i Norrbotten. Familjeföretaget, som bildades 1986, försattes i konkurs den 12 juli i år. 

Magnus Widman, vd för Widmans gräv, skriver i sin konkursansökan till Luleå tingsrätt att bolaget är på obestånd.

– Bränslepriser är en bidragande orsak och mycket sjukskrivningar på grund av covid, säger han och vill i dagsläget inte kommentera konkursen mer än så.

Enligt konkursförvaltaren Simon Engman, vid advokatbyrån Kaiding i Skellefteå, drivs verksamheten vidare i konkursboets regi.

– Vi kommer att inleda en försäljningsprocess i början av augusti där vi i ett första skede ska sondera terrängen om det finns förutsättningar för en överlåtelse för fortsatt verksamhet, säger han.

Företaget har i dagsläget ett antal pågående projekt. Den stora delen av verksamheten har varit inriktad mot att byta och underhålla kraftledningsnätet på uppdrag av till exempel Vattenfall.

– Det är ett antal pågående projekt som vi kommer att jobba vidare med och i den mån det är möjligt färdigställa. I andra hand handlar det om att försöka komma till ett skede att möjliggöra för någon annan att komma in och slutföra, säger Simon Engman.

Hur stora skulder har bolaget?

– Enligt bokföringen har man skulder i storleksordningen drygt tio miljoner kronor, säger han.

Enligt konkursförvaltaren är det svårt att uttala sig om orsaken till obeståndet men han säger att det är svårt för den här typen av verksamhet att parera skenande dieselpriser.

– Historiskt sett har man drivit en lönsam verksamhet under en väldigt lång tid men under det senaste året har man haft svårt att parera prisökningar både på diesel och även på till exempel kopparkabel, säger Simon Engman och fortsätter:

– Metallpriserna har också skjutit i höjden så det är två olyckliga sammanträffanden att man har stor kostnadsbas både i drivmedel och i metallintensiv råvara.

Företaget har 46 registrerade fordon enligt söktjänsten Merinfo. Åkeriverksamheten i bolaget har enligt konkursförvaltaren främst handlat om plogning vintertid och mindre uppdrag att köra grus sommartid.      

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!