Vad har Golden gate-bron i Kalifornien gemensamt med Dainakbron i Arjeplog? Kanske inte jättemycket, men båda är hängbroar och välfotograferade. Kanske kan man till och med dra det så långt som till att bron över Dainaksundet, som förbinder sjön Aisjaur med Fluka, är ett landmärke för Arjeplog. Den byggdes och öppnades för trafik 1940, och var främst tänkt att fungera som genväg för att frakta malm från gruvan i Laisvall. Åttio år senare har bron tjänat ut sin tekniska livslängd.
– Vi gör kontinuerligt besiktningar av alla broar, och Dainakbron har skador som gör att den inte håller för trafiken längre. Redan nu finns restriktioner på hur många fordon som får köra på den, och hur tunga de får vara. Idag är det svårigheter att kunna ens ploga bron, säger Marie Stenman som är projektledare på Trafikverket och ansvarig för rivning/uppbyggnad av en ny bro i Dainak.
Att laga bron är inte aktuellt, inte heller att låta den stå kvar och bygga den nya bredvid.
– Det är förenat med kostnader att ha kvar en gammal uttjänt bro.
Än finns det dock tid till att föreviga den gamla bron. Enligt Stenman räknar man med att lägga ut arbetet på entreprenad under 2020, och enligt Trafikverkets hemsida är beräknad byggstart för den nya bron någon gång under 2020 eller 2021.
Blir det nya bron lika tjusig som den gamla?
– Det kommer troligtvis inte bli någon ny hängbro, och det har att göra med hur man bygger broar idag. Det ska vara tekniskt hållbar på lång sikt, men det är klart att vi kommer titta på estetiken också.