Den undgår ingen som bor, arbetar i eller bara passerar exempelvis Arjeplog. Biltestnäringens närvaro. Den märks inte minst på antalet utlandsregistrerade bilar på vägarna, men även på andra ställen. Rapporten, som forskare vid Luleå tekniska universitet har gjort på uppdrag av Region Norrbotten och Länsstyrelsen i Norrbotten, talar sitt tydliga språk.
– Testnäringen har en betydande effekt på både hotellnäringen och dagligvaruhandeln. Ett stort antal internationella kunder vistas i testkommunerna under säsongen och de behöver både boende, mat och annan service, säger Maria Stenberg, regionstyrelsens ordförande.
Det subarktiska klimatet, kombinerat med Norrbottens stora landytor i förhållande till befolkningsmängd, är några av de faktorer som lyfts upp som viktigast. Men konkurrensen är stor och kommer främst från norra Finland men även från mer avlägsna regioner i Kina, Japan, USA och även på södra halvklotet i form av Nya Zeeland.
Rapporten visar att det finns 16 bolag som arbetar med testnäring i Norrbotten. Totalt sysselsätter de 227 personer, de flesta är verksamma under högsäsongen under vintern. Antalet personer som jobbar inom testnäringen ökar. Mellan 2007 och 2016 ökade antalet anställda med 72 procent. Under samma tidsperiod har omsättningen för bolagen ökat från 200 miljoner kronor till 450 miljoner kronor. Testverksamheten utgör således en viktig ekonomisk aktivitet i länet. Flera av inlandskommunerna får tillskott till sin bruttoregionalprodukt genom testnäringsverksamhet.