Arbetet med att riva Dainakbron påbörjat

Efter nästan ett års försening är arbetet igång för att riva den uttjänta hängbron över Dainaksundet. I stället byggs en ny tvåfilig bro som öppnar för trafik sommaren 2023.

Förarbetet är i gång vid Dainakbron. Troligtvis rivs den uttjänta hängbron någon gång i januari–februari.

Förarbetet är i gång vid Dainakbron. Troligtvis rivs den uttjänta hängbron någon gång i januari–februari.

Foto: Pär Berglund

Arjeplog2021-12-12 18:00

Dainakbron stängdes med omedelbar verkan den 15 oktober 2019 då bron var i för dåligt skick. Byggstarten av en ny bro var tidigare beräknad till 2021, men arbetet försenades på grund av att vattendomen drog ut på tiden.

Nu är domen klar och GRK Infra AB, som är entreprenör, har sedan några veckor tillbaka påbörjat arbetet. Den gamla hängbron ska rivas och en ny bro ska byggas.

– Nu görs förberedande arbeten inför kommande byggnation. Sedan planeras det för fullt för nedtagningen av bron för att hitta ett säkert sätt att göra det på. Förhoppningen är att komma igång med det så snart som möjligt, säger Marie Stenman projektledare på Trafikverket.

Troligtvis rivs bron någon gång i januari–februari.

Hur snabbt går det att ta ner hängbron?

– Det är svårt att säga, det beror på vilket tillvägagångssätt man väljer. I förfrågan har vi räknat med att det kan ta några månader.

Nu förs diskussioner för att hitta ett sätt att göra det både säkert och tidseffektivt.

– Det svåra är att veta hur konstruktionen beter sig när man börjar plocka isär den, säger Marie Stenman.

Den nya bron öppnar för trafik i juli 2023. I stället för den befintliga hängbron blir det en så kallad samverkansbro med fyra brostöd varav två i vattnet.

undefined
I stället för en hängbro kommer det bli en tvåfilig bro över sundet. På bilden är en liknande bro som den som ska byggas.

– Vi kallar det för samverkansbro när man använder både stål och betong i konstruktionen. Det är en traditionell lösning som vi ofta använder längs våra vägar, säger hon.

Den nya bron blir till skillnad från den gamla tvåfilig.

Under samråd har frågan om en ny hängbro kommit upp, men enligt Marie Stenman har det aldrig varit aktuellt. Inte heller att spara den befintliga då den är i för dåligt skick.

– Det är svårt och dyrt att underhålla och behålla bron i det skick den är. Det är en smal bro så man kan bara köra en bil åt gången och den är drygt hundra meter lång. Jag tror att det är bra att vi försöker höja trafiksäkerheten längs vägen och bygger något som kan stå länge, säger Marie Stenman.

undefined
Efter nästan ett års försening är arbetet vid Dainakbron igång. "Det känns jättebra att vi äntligen får sätta igång med den här bron", säger Marie Stenman, projektledare på Trafikverket.

Hängbron öppnade för trafik 1940 och den tekniska livslängden är 80 år. Den nya bron byggs med en livslängd på 120 år.

Marie Stenman är glad att arbetet är igång.

– Det känns fantastiskt roligt. Jag tycker att det är skönt gentemot tredje man som verkligen är berörda i närheten av bron och även i byarna innanför. Det känns jättebra att vi äntligen får sätta igång med den här bron, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!