Arjeplogs och Arvidsjaurs pastorat upphandlade i slutet av förra året transporttjänster för församlingarnas begravningsverksamheter. Totalt var det två anbud som kom in och det billigaste vann. Kajsa Grahn arbetar inom transportbranschen och hon anser att det vinnande anbudet strider mot Svenska kyrkans miljöpolicy. Hon uppger att begravningsbilen som är registrerad på företaget är skattebefriat på grund av ålder, att fordonet är bensindrivet och att det inte uppfyller några Euro-krav.
– Det kanske inte förväntas att man har den nyaste bilen men det handlar om en 30 år gammal bil som är skattebefriad. Någonstans måste man dra en gräns. De skriver själva att de ska arbeta för miljön men det har de absolut inte gjort i det här fallet, säger Kajsa Grahn.
Enligt Transportstyrelsens uppgifter finns det endast en begravningsbil registrerad på det företag som vann upphandlingen.
Företaget Kajsa Grahn driver kör andra typer av transporter och hon är inte berörd av ärendet på så sätt. Men hon tycker att upphandlingen brister när hon jämför med vilka krav som ställs på transporterna de utför gällande miljö, fordon och utrustning.
– Man har inte konkurrerat på lika villkor om ett företag kan lämna in en offert med en skattebefriad bil som inte följer Svenska kyrkans miljöpolicy. Det tycker jag är dåligt. Om en sådan bil hade varit med i en offentlig upphandling hade den blivit diskvalificerad i första urvalet, säger hon.
Transportavtalet gäller i tre år från 1 januari 2021 med förlängning ett år i taget. I anbudsunderlaget står det att "godkända fordon lämpliga för ändamålet och värdigt handhavande" ska användas, men det är inte mer specificerat än så. I det vinnande anbudet framgår det att "transporter sker med begravningsbil", och det förlorande anbudet uppger att "transporterna utföres med Euro 5 klassat specialfordon med förankringsplats för 2 st kistor, utbildad personal, vårdad klädsel ..."
Kajsa Grahn uppger också att driftsäkerheten på en äldre bil är sämre än en ny, men det är framför allt miljöaspekten i upphandlingen hon kritiserar.
– Inom transportbranschen jagas vi med blåslampa, men här verkar man över huvud taget inte ha reflekterat eller tänkt på det, säger hon.