Efter takraset – Nekas ersättning

Söndagen den 25 februari gav taket på ladugården vika och stora värden förstördes. Nästa slag kom förra veckan: Försäkringsbolaget nekar ersättning.

Samma dag som takraset inträffade.

Samma dag som takraset inträffade.

Foto: Victor Svenfelt

Ånäset2024-03-17 05:00

Det var vid lunchtid som taket på den stora ladugården i Kålaboda, Ånäset, gav vika. Räddningstjänsten ryckte ut med tio enheter och i runda tal befann sig 400 djur i ladugården. Sju djur fick avlivas men ingen människa skadades fysiskt. 

Ingrid Sundbom är en av tre delägare på gården, Ängesbäckens Lantbruk AB. Hon säger att försäkringsbolagets besked kom förra veckan. 

– Men taket på ladugården måste upp annars kan vi inte bedriva vår verksamhet, säger hon och fortsätter: 

– Det blir i så fall andra investeringar som vi får skjuta på. 

I samband med takraset kunde djuren, främst ungdjur, flyttas till andra delar av byggnaden. 

– Det är provisoriskt så till vida att vi inte har tak över vissa delar där vi har djuren, säger Ingrid Sundbom. 

Hon säger också att försäkringsbolaget angett att raset orsakades av att det låg för mycket snö på taket. 
– Jag har sagt vid ett tidigare tillfälle att beskedet inte var helt oväntat för andra har ju nekats ersättning vid liknande skador, säger hon. 

Men hon säger också att hon och de andra delägarna bestrider detta. De anser att snön inte var orsak till takraset utan menar att det måste finnas någon annan orsak. 

Ladugården byggdes 2001. På gården finns i dagsläget cirka 320 mjölkkor och lika många ungdjur. Gården är en av de största mjölkproducenterna i Västerbotten och sysselsätter tolv personer, inräknat de tre delägarna. 

– Som sagt, vi hade kunnat använda pengarna till roligare saker än att bygga upp taket igen som att utveckla verksamheten, säger Ingrid Sundbom. 

Daniel Ekdahl, Länsförsäkringar, Västerbotten, säger att man inte uttalar sig i enskilda skadeärenden överhuvudtaget. 
– Det är delvis av respekt gentemot vår kund, säger han. 
Han förklarar, i generella termer, ett ärendes gång hos Länsförsäkringar och säger att man först tittar på försäkringen som kunden har. 
– Sedan gör vi en utredning där vi ser på vad som kan ha orsakat skadan och om det finns särskilda säkerhetsföreskrifter för just den specifika skada som uppstått. 
Han säger också att en kund som får ett negativt besked kan överklaga det beslutet. 
– Är man inte nöjd kan man begära omprövning av försäkringsbolagets överprövningsnämnd. Det är inte skadeavdelningen som fattar det beslutet, utan de är skilda från den avdelningen och utreder om vi har fattat ett korrekt beslut. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!