Oro för ökad trafik genom samhället

Nya synpunkter har kommit in om E 4 på sträckan Gumboda–Grimsmark, som ska byggas om. Bredare faunabroar, oro för ökad trafik i Ånäset och bristande miljökonsekvensbeskrivningar är några saker som tas upp.

Ombyggnaden av sträckan beräknas kosta 300–400 miljoner kronor och planen är att komma igång med byggandet 2025/2026. Här syns broar och passager kring Ånäset.

Ombyggnaden av sträckan beräknas kosta 300–400 miljoner kronor och planen är att komma igång med byggandet 2025/2026. Här syns broar och passager kring Ånäset.

Foto: Trafikverket

Ånäset2020-12-29 19:00

Trafikverket planerar att bygga om E 4 mellan Gumboda och Grimsmark till en 2+1-väg med mötesseparering. I våras ställdes vägplanen ut för granskning. Efter justeringar har den ställts ut igen och nya synpunkter har kommit in.

Planen är att bredda vägen från nio meter till 14,5 meter i bredd, korsningar ska byggas om och bort. De många utfarterna från gårdar och marker tas bort och istället byggs alternativa vägar. 

Det ska även bli säkrare viltpassager. På sträckan var det 126 viltolyckor 2010–2016, varav 86 med ren. Nu ska det bli två 20 meter breda faunapassager över vägen – en söder och en norr om Ånäset. Dessutom blir det viltstängsel längs hela sträckan med en viltpassage med varningssystem, samt extrapassager för rennäringen.

En 31 meter lång bro byggs över Flarkån på samma ställe som i dag. Det byggs även en ny 64 meter lång bro över Kålabodaån, men 25 meter uppströms. Där ska även den ofta översvämmade vägen under bron höjas. Därtill blir det en ny bro över den nya gång- och cykelvägen som ska passera under E 4 norr om vägen vid bensinstationen. Det står även klart att sex fastighetsägare på sträckan berörs extra då hus måste rivas eller flyttas.

undefined
Illustrationen visar hur körfälten kommer att delas in och vilken typ av passager och korsningar det blir längs sträckan.

Det kom in en del synpunkter vid granskningen i december. Sametinget är glada över faunapassagerna men ställer sig frågande till att man valt en bredd på 20 meter då forskning och Trafikverkets egna rekommendationer anger att de bör vara minst 40 meter breda. En privatperson tycker att viltbron även ska dimensioneras för att klara virkestransporter med traktor. En annan person är orolig över ökande kostnader när hen måste börja ploga en väg själv och att hens häck kommer att beslagtas. Personen frågar var hen ska slänga sina sopor och hämta sin post efter vägbygget. 

Utfarten från väg 740 på E 4 stängs av norr om Kålabodabron. Robertsfors kommun tycker det är viktigt att vägen norröver på östra sidan då rustas upp så att inte all trafik till och från östra Ånäset, Hertsånger och fritidshusen vid havet måste passera genom samhället. De tycker även att en direkt väganslutning mellan E 4 och det framtida stationsläget på Norrbotniabanan bör finnas med. 

Länsstyrelsen dömer ut miljökonsekvensbeskrivningen som bristfällig och vill att Trafikverket också tar mer hänsyn till arkeologiska lämningar i området.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!