Djuren får hjälp – faunabroar anläggs över E4

Trafikverket planerar att bygga minst två faunabroar söder om Ånäset över E4. Byggstart är planerad till nästa år.

Ungefär på den här platsen vid Granberget har Trafikverket markerat en av de faunabroar som är aktuella. Bron blir minst 20 meter bred och 4,75 meter hög.

Ungefär på den här platsen vid Granberget har Trafikverket markerat en av de faunabroar som är aktuella. Bron blir minst 20 meter bred och 4,75 meter hög.

Foto: Lars Andersson

Ånäset2020-08-04 08:00

En av broarna ska byggas i höjd med Granberget mellan Sikeå och Gumboda och den andra byggs i höjd med Gladaberget i närheten av Djäkneboda, Bygdeå.

Trafikverket väljer bromodellen fram en port under vägen då det skulle innebära ett större markintrång och påverkan av en längre sträcka på E4 genom en höjning av vägen.

Trafikverket samlar sin tankar i samrådsredogörelser där samråden sammanfattas och synpunkterna som kommit in från enskilda, myndigheter och organisationer lyfts. Det finns dessutom ett antal tidigare utredningar som underlag.

Trafikverket konstaterar att det finns ett behov av att genomföra åtgärder längs E4 i Västerbotten och Norrbotten för att möjliggöra en långsiktigt hållbar renskötsel, mota barriäreffekterna för vilt, samt förbättra framkomlighet och ökad trafiksäkerhet. Barriären består i sig av viltstängsel och höga trafikmängder på E4.

Vad gäller bron som ska placeras vid Granberget så hölls samråd i våras.

I samrådet noteras det att det planeras mötesseparering och viltstängel för flera delsträckor längs E4, samt en ny järnväg i form av Norrbotniabanan. I analysen noterar trafikverket att E4 blivit en barriär för rennäringen och att kustremsan öster om E4 i många fall inte går att nyttja av renskötarna.

Med ”nya E4” tror Trafikverket att barriäreffekten blir än tydligare, samt att annan verksamhet som ny bebyggelse och annan exploatering bidrar till ett betesmarkerna för renar minskar.

Vidare finns det vandringsstråk för älgar på platsen. Där verkar barriärerna i landskapet negativt för älgstammen och minskar därmed också trafiksäkerheten.

Genom faunabron så kan älgar nyttja passagen och renar kan flyttas eller ströva fritt över passagen vid vandringar eller sökande efter föda.

Utöver faunabron planeras också stängel sättas upp vid den i dag ostängslade delen vid Granberget – sträckan Sikeå till Gumboda. Dessutom ska faunapassagen vid Slättbäcken stängas då faunbron tas i bruk.

Länsstyrelsen har i sommar tagit ett beslut att projektet med faunabron som berör Granberget inte kan antas medföra betydande miljöpåverkan i form av bullerstörningar och annat då projektet är klart. Det noteras däremot att faunabron ger positiva effekter för ”rennäringen och samhället i övrigt då renskötseln underlättas, framkomligheten på vägen bibehålls , och ren- och viltolyckor minskar”.

Karta: Ånäset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!