Några kilometer utanför Ånäset ligger Västra Estersmark, där Katja Widell och hennes man har hundar, katter, får, hästar och höns som de tar om hand. I höstas uppdagades det att bron som går över Kålabodaån höll på att ge vika på grund av ett pågående skred varpå vägen omedelbart stängdes av. Det var en dag i oktober som Katja Widell insåg att timmerbilar och bussar börjat trafikera vägen förbi deras gård, ofta i hastigheter som överskrider begränsningen på 70 kilometer i timmen, skriver VK.
– Vi kände "vad i hela friden är det här?", säger Katja Widell.
Det var en fredag som bron stängdes av – och på måndagen hade grusvägen som går förbi bondgården körts sönder av all trafik som passerat under helgen. Katja Widell berättar att hon var tvungen att sitta i många telefonsamtal för att Trafikverket skulle komma och lösa problemet med den sönderkörda vägen.
Material fraktades ut för att rädda de delar av vägen som var värst drabbad av den plötsliga trafiken, men när vägen blev lagad innebar det att hastigheten återigen kunde vara hög för de fordon som trafikerar sträckan.
Den största rädslan som Katja Widell har är att något av alla djuren på gården ska komma att skadas i en trafikolycka. Enligt henne är det få bilister och lastbilschaufförer som håller en rimlig hastighet förbi gården.
– Bara härom dagen hade en av hästarna haft sönder staketet. Han hade kunnat springa rakt ut i vägen. Det finns inte en chans på miljonen att bilarna skulle hinna stanna. Det gör en förbaskad och uppgiven. Ska det hända en olycka innan det blir någon förändring? Det är bara djur enligt många, men för oss är de som familjemedlemmar. Det vore fruktansvärt om någon av dem blir överkörd, säger hon till VK.
Även om man har reflexer och pannlampa så saktar inte bilarna ner.
Trafikverket har satt en preliminär tid för återöppning av bron till den 31 mars, men Katja Widell är tveksam till att det kommer vara möjligt. Ombyggnationen av bron har ännu inte påbörjats trots att den varit avstängd sedan i höstas.
– I mars är det ju fortfarande vinter. Jag tror de kommer förlänga avstängningen när de inser att de inte kommer att hinna, säger hon.
Till VK säger den ansvarige projektledaren på Trafikverket, Claes Dahlgren, att planen är att bron kommer hinna att lagas fram till det utsatta datumet.
– Det är min förhoppning. Jag har inte fått någon tidsplan från entreprenören när de tror att den kommer att vara klar, men vi kommer att fortsätta att utgå från det datumet tills vidare, säger han.
Besvikelsen hos Katja Widell handlar främst om bristen på information och oviljan att lösa problemet med hastigheten, exempelvis genom att sätta upp provisoriska skyltar med en lägre hastighetsbegränsning förbi gården. Hon fick bland annat höra att det inte var möjligt i och med att skyltarna skulle snöa över under vintern vilket skulle skapa problem för snöröjningen.
Men när VK kommer i kontakt med projektledaren Claes Dahlgren kommer nya besked.
– Vi har förståelse för synpunkten och vi kommer att se över skyltningen, berättar han.
Lite längre bort längs vägen finns ytterligare en bro, denna gjord av trä. Tidigare har den haft en begränsning på nio ton, men efter att omledningen av vägen genomfördes sattes en ny skylt upp som sade att trafik på tolv ton fick passera.
– Det är ju konstigt att bron blir mer tålig med åren. Det känns jävligt skumt, säger Katja Widell.
Även i detta fall kommer Trafikverket att kolla över skyltningen.
– Tanken har varit att det är en maxvikt på tolv ton på grusvägen och nio ton över bron, men vi kanske borde förtydliga vad som gäller, säger Claes Dahlgren.
Förutom rädslan kring djuren finns det ytterligare en orosfaktor i det hela. Paret Widell väntar nämligen barn, som är beräknad att komma i mitten av februari. Några barnvagnspromenader längs vägen kommer att bli svårt, åtminstone när mörkret faller, konstaterar Katja Widell.
– Jag kommer kanske gå här på dagen när det inte är så mycket trafik, men jag kommer inte våga gå ut på kvällen. Inte så länge det är mörkt. Även om man har reflexer och pannlampa så saktar inte bilarna ner.