Så görs nästa etapp av breddad E4

När E4 byggs om förbi Ånäset kan det bli strul i trafiken. När det ska sprängas kommer trafiken att stängas av helt.
– Det kommer att vara noga förberett och aviserat, säger projektledare Anneli Lindberg.

Så ska den nya E4-bron i Ånäset se ut. Fosterson marken är mjuk vid ån behöver man borra ner många stag i marken, det är de lila "spröten".

Så ska den nya E4-bron i Ånäset se ut. Fosterson marken är mjuk vid ån behöver man borra ner många stag i marken, det är de lila "spröten".

Foto: Trafikverket

Ånäset2025-03-02 15:00

Breddningen av E4 mellan Umeå och Skellefteå görs från söder till norr, och näst på tur är sträckan Gumboda–Grimsmark. En vägsträcka på 15 kilometer, som börjar vid norra infarten till Robertsfors, går förbi Ånäset och slutar en kilometer in i Skellefteå kommun. 

Vägen breddas, får mitträcken, många utfarter tas bort och det görs två tunnlar där fotgängare och cyklister kan korsa vägen. Det görs också två faunabroar där djur kan gå över vägen, en placeras söder om och en norr om Ånäset.

Däremot görs det ingen planskild korsning för biltrafiken, den som ska in eller ut i Ånäset får även fortsättningsvis svänga i vanliga plankorsningar. 

En fastställd vägplan för allt detta har funnits i flera år. Även detaljprojekteringen är klar, den har funnits i något halvår. 

Just nu är uppdraget på upphandling och bolag som vill bygga ska lämna anbud senast slutet av mars. 

– Byggandet måste börja under 2025 och det måste vara klart senast oktober 2027. Inom dessa tidsramar avgör entreprenören hur den lägger upp sitt jobb. Därför kan jag inte säga exakt när jobbet börjar, säger Anneli Lindberg. 

undefined
Anneli Lindberg på Trafikverket är projektledare för etappen Gumboda-Grimsmark.

Arbetet kommer att inledas med sprängningar eftersom det finns mycket berg intill dagens E4. Detta är på platser där man inte kan ordna omledning av trafiken, så man måste helt enkelt stänga av hela E4, från båda håll, när salvorna ska skjutas.

– Detta måste göras på dagtid på grund av bullret. Det kommer att vara väl planerat och bussbolagen ska vara informerade ifall de måste ändra sina avgångstider.

Minst 15 minuter kommer varje avstängning att ta. Utöver själva sprängningen ska man också hinna köra bort de eventuella stenblock som landar på vägen. 

Annat som ska hända är att de två faunabroarna byggs, samt en ny E4-bro över Kålabodaån i Ånäset. Den nya bron över ån blir högre än dagens, och även längre och blir därför ett ganska maffigt byggnadsverk.

undefined
Exempel på en bro för djur. Rosa vägbank är tillfällig för att leda förbi E4-trafiken under byggtiden.Två sådana här faunabroar ska byggas.

– På ställen där det behövs bygger vi tillfälliga förbifartsvägar, även i Ånäset. I dagsläget planerar vi inte för någon omledning genom samhället.

Vid Ånäset flyttas E4 något åt väster, och därför måste skulpturen med två osthyvlar flyttas, vilket Norran berättade om häromdagen. 

Eftersom budgivning pågår vill hon inte avslöja den detaljerade budgeten, men i den nationella transportplanen har regeringen anvisat 521 miljoner. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!