2020 har varit ett nattsvart år för hotellbranchen. Källan Hotell & Spa i Åmliden och Malå hotell är inga undantag.
Celia Yoshida Ahlin, vd och delägare på Källan, vittnar om hur såväl konferenserna som evenemangen plötsligt bara försvann när pandemin slog till. De som varit Källans draglok och affärsidé.
När läget i höstas såg ut att ljusna började Celia och hennes kollegor planera för nya arrangemang. Det väckte även hopp hos de potentiella gästerna, vilket märktes på att Källan slog rekord i antal bokningssamtal i oktober.
Men så kom den andra vågen, och med den ännu hårdare restriktioner. Det ledde till att avbokningarna började rasa in och kort därefter valde Källan att ställa in alla evenemang.
– Det har varit väldigt svårt, säger Celia.
Samtidigt betonar hon att inget är viktigare än att bromsa smittan. Människors hälsa måste komma först. Därför har Celia ibland blivit förvånad över folk som ringt och ifrågasatt att saker och ting inte genomförts som planerat.
Hon bedömer att beläggningen har minskat med omkring 70 procent under året. Det har lett till att hon tvingats ta flera drastiska beslut.
Bland annat har den ordinarie personalstyrkan minskats från nio till fyra heltidstjänster. Tufft men nödvändigt om företaget ska överleva, menar Celia:
– Det är det bästa jag kan göra för samhället, branschen och som entreprenör. Om vi skulle ha behållit alla hade vi gått i konkurs. Om vi överlever kan vi återanställa, växa, blomstra och göra något nytt.
Det är hon helt inställd på att göra, därför använder nu Källan den här tiden till olika insatser som gör att man står bättre rustade när det vänder.
Det handlar bland annat om en ombyggnad av spa-delen och en renovering av restaurangen. Vidare ska företaget gå in för energieffektivisering.
Sist men inte minst ska Källan satsa mer på digitalisering och bli bättre på att tala om vad som finns här.
– På skylten vid vägen står det Källan. Men den säger inte att det finns en restaurang, spa, bad, utsiktstorn och ett elljusspår här. Det är sådant vi måste lyfta fram, säger Celia.
Överhuvudtaget tror hon att det som hänt har varit en tankeställare för branschen. Nu gäller det att se över saker som serviceutbud, information och inköp och bli mer professionell i de delarna.
Det nyväckta intresset för vandring och cykling känns också intressant. Det har även bidragit till att hålla uppe kundkretsen på Källan, tillsammans med de affärsresenärer från bland annat Vattenfall och Boliden som inte har sviktat, trots pandemin.
När tiderna måste man blicka in i sin verksamhet på ett annat sätt, resonerar Celia:
– Det gäller att inte ge upp. Livet är sådant, det ordnar sig på ett eller annat sätt. Det som är nutid kommer att bli dåtid. Vi måste blicka framåt och hoppas på något bättre.
Några mil från Åmliden och Källan brottas Artur Prifti med samma problem. Han har drivit Malå hotell sedan 2012 och hade lika lite som någon annan kunnat ana att det skulle bli så här.
– Det har varit väldigt tufft, säger han.
Artur berättar att han tog till en del drastiska lösningar under pandemins första våg. Bland annat drog han ned på personalen.
När den andra vågen slog till kände han sig mer förberedd. Då handlade det mer om att ändra rutiner och hitta nya lösningar till kunderna.
Till exempel går det nu att boka campingstugorna på ett helt nytt sätt:
– Nu kan man boka och betala allt hemifrån och hämta nyckeln och checka ut utan att träffa någon. Det har blivit väldigt populärt.
Malå hotell har också ställt om genom att stänga lunchrestaurangen och i stället satsa på take away och catering.
Artur berättar att personalstyrkan har minskats med 20 procent. Han räknar med att försäljningstappet kommer att stanna vid omkring 40 procent i år, detta tack vare en stark inledning på året innan pandemin.
För Artur och de andra på hotellet har det viktigaste varit att hitta stabiliteten, få allt att rulla och hitta säkra produkter.
Samtidigt som han är helt inställd på att klara krisen kan han inte låta bli att tycka att de befinner sig i en absurd situation.
– För att minska smittspridningen måste vi gå emot allt vi har gjort förr. Då jobbade vi för att samla folk, med personlig service och guider. Nu är det exakt tvärtom.