Upprörda stugägare känner sig bortglömda

Stugägare och bybor vittnar om stora faror längs väg 654. Efter årtionden av dåligt underhåll ryter de nu ifrån. "Det här går inte längre", säger Torbjörn Andersson.

Torbjörn Andersson har stuga i närheten och föddes i trakten. Han anser att lokalborna blivit bortglömda.

Torbjörn Andersson har stuga i närheten och föddes i trakten. Han anser att lokalborna blivit bortglömda.

Foto: Mathilda Mattsson

Älvsbyn2021-08-29 18:45

Längs väg 94 från Älvsbyn mot Arvidsjaur, precis efter Nattberg, kan förare svänga in på väg 654 mot Moskosel. Första två– tre milen består av asfalt som senare övergår i grus. Längs den asfalterade sträckan är väglaget i extremt dåligt skick och vissa sträckor påminner vägen om en tvättbräda. 

undefined
På vissa tällen kan två bilar inte mötas utan att någon måste köra ned i de djupa asfaltshålen.

– Vi som har stugor eller bor i området kör omvägar för att slippa den här sträckan, säger Torbjörn Andersson som är uppvuxen i området.

För den som inte är bekant med vägen kan stora skador ske, inte minst vid ett möte, då flera platser på vägen har hål på båda sidor. För den uppmärksamme kan man undgå punktering genom att sicksacka mellan. 

– Om du kommer med en lägre bil eller får möte är det bara tack och hej. Punkteringen kommer direkt, säger han.

undefined
När tung trafik passerar skapas stora däckspår vilket speciellt syns på flera asfaltsträckor där däckspåren är upp till 40 centimeter djupa. "Har du en låg bil här klarar du inte av att passera. Du blir fast direkt", säger Torbjörn Andersson.

Hastigheten på sträckan är satt till 80 kilometer i timmen.

– Med den farten på dessa vägar har du inte mycket till stötdämpare kvar. 

Största delen av den trafik som går längs sträckan är timmerbilar och andra lastbilar. När tung trafik passerar skapas stora däckspår. På flera asfaltsträckor är upp till 40 centimeter djupa. Efter ett par mil övergår asfaltsvägen i grusväg och under perioder med mycket regn, som höst och vår, blir vägen extremt lerig och lös.

– Då är det väldigt lätt att man kör fast i vägen, säger han.

Enligt Trafikverket är vägen klassificerad med bäringsklass ett, BK 1, vilket innebär att högre fordonsvikter tillåts. Systemet används för att gradera hur stor belastning en bro eller en väg i det allmänna vägnätet klarar av. 

– Genom åren har många fulllastade timmerbilar passerat och vägen har rasat mer och mer. För varje år blir hålen djuparen och djupare, berättar Torbjörn Andersson. 

undefined
Vägen har rasat på flera ställen längs sträckan.

Han anser inte att timmerbilarnas passage är felaktig i sig, utan vill att asfalten ska plockas bort så att vägen kan hyvlas med jämna mellanrum.  

Hur många hål kan ha lagats under åren?

– De har lappat och lagat vägen i omgångar. För kanske tio–femton år sedan gjordes en större reparation av vägen och man lade ny asfalt på flera sträckor. Efter det har man fortsatt laga vissa hål efter att vi ringt in. 

undefined
På flera ställen syns djupa hål.

Hur ofta har ni påpekat vägens skick för Trafikverket?

– Minst en gång per år de senaste tio åren. Det har bytts många stötdämpare på grund av den vägen, säger Torbjörn Andersson. 

PT har sökt ansvarig på Trafikverket. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!