Upplysningstjänst blir komplement

Sista mars nästa år startar en central upplysningstjänst för att hjälpa konsumenter i landet. På konsumentvägledningen i Skellefteå fanns oron att det skulle leda till nedskärningar. Men än ser det stabilt ut.

12 juni 2014 16:00

I september 2013 skrev Norran att regeringen satsar 60 miljoner kronor på en central konsumentvägledning. Organisationen Sveriges konsumentvägledare uttalade sig emot förslaget med oron att många kommuner kunde tänkas skära ned lokalt.

Så sa också Karin Lindmark, konsumentvägledare i Skellefteå. Hon menade att det var stor skillnad mellan en nationell och en lokal konsumentvägledning.

– I Skellefteå kan man komma på besök, få hjälp med kontakter med företag, få hjälp att formulera brev och i vissa fall erbjuder vi även medling om man inte kan komma överens, sa hon i artikeln.

Nu har planerna kring nya upplysningstjänsten klarnat.

– Det blir mer övergripande, ett jättebra komplement – hoppas jag, säger Karin Lindmark.

Buntbandet

På sajten hallåkonsument.se kommer det att finnas konsumentinformation om finansmarknad, pensioner, IT, energi, bostad, miljö och livsmedel.

– Vi är buntbandet som knyter ihop allt konsumentstöd som finns i landet. Vi blir ungefär som 1177 Vårdguiden, fast vi inte har öppet dygnet runt. Här får medborgarna grundläggande information, samt hjälp att söka sig vidare till den som har mer specifik information, säger Cathrin Lundqvist, projektledare från Konsumentverket.

För sent?

Fast Karin Lindmark har en farhåga att informationen kommer för sent. Hon är rädd att kommuner hunnit dra ned på sin lokala konsumentvägledning. Enligt Cathrin Lundqvist är det inte så.

– En konsumentvägledning har lagt ned. Men sex har startat, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Susanne Lindberg

Ämnen du kan följa