Satsar i Åbyn: Butiken byggs ut med 50 procent

Åbynföretget Flashpoint fortsätter sin tillväxt. Varje år sedan starten har Flashpoint ökat sin omsättning – och nu bäddar bolaget för framtiden med en ny butiksdel och en ny webbhandel. ”Vi tror vi kommer att omsätta minst 22 miljoner kronor det här bokslutsåret”, säger David Wennersdahl, en av de tre grundarna.

Peter Nilsson och David Wennersdahl tycker att den nya butiken är väl använda pengar för Flashpoint.

Peter Nilsson och David Wennersdahl tycker att den nya butiken är väl använda pengar för Flashpoint.

Foto: Foto: Lars Andersson

Åbyn, Byske2019-11-12 07:30
undefined
Peter Nilsson och David Wennersdahl tycker att den nya butiken är väl använda pengar för Flashpoint.

Försäljningen startade i slutet av 2008. Snabbt blev det trångt.

2010 lades skolan i Åbyn ned och 2011 flyttade Flashpoint in med sin verksamhet där. Den hade då växt sig så stor att det inte längre fungerade att ha den i hemmet.

120 kvadrat

Nu, åtta år senare, har bägge skoldelarna byggts ihop med en ny butiksdel om 120 kvadratmeter, en investering på en knapp miljon kronor.

– Det var tungt i den gamla butiken med gamla lokaler. Nu får kunden en helt annan upplevelse, berättar Peter Nilsson, en av grundarna.

Butiksdelen ökas nu med ungefär 50 procent till 350 kvadratmeter. Lagret är på 800 kvadratmeter.

20 miljoner

Företaget var ytterst nära att nå 20 miljoner kronor i omsättning för första gången det senaste bokslutsåret som slutade i februari i år.

Men så blev det inte. Det skilde några hundratusen kronor.

– Slutet på förra året blev inte jättebra, säger vd David Wennersdahl.

…blir 22 miljoner

Allt tyder nu på att 20 miljoners-gränsen passeras med råge nu.

– Vi har ökat alla månader sedan februari, utom oktober, har varit bättre än dem i fjol. Vi tror vi kommer att omsätta minst 22 miljoner kronor. Det beror bland annat på att vi lanserat en helt ny webbshop med bättre mobilanpassning som Peter jobbat med under två år. Juni var dessutom helt fantastisk – galet bra, konstaterar Wennersdahl.

Filtrering

En bättre filtrering har gjort sitt till.

– Vi märkte direkt att något skedde då vi började sälja lite udda saker som vi haft på lagret länge. Folk går snabbare från beslut till köp, fortsätter Peter Nilsson.

undefined
David Wennersdahl och Peter Nilsson tror att fler kommer att göra fysiska besök i företagets butik framöver.

Flashpoint har visat tillväxt alla år sedan starten 2008. Nu försöker företaget dessutom bredda kundnätet. Med den nya butikslokalen hoppas de på att kunna locka fler att göra rena butiksköp.

Ser över

– Vi har sett att vi börjat ut på friluftssidan till folk i vårt närområde. Dessutom har en del turister svängt in då. Många har inte vetat vad de skulle vänta sig.

–Vi är också en av två butiker i norr som är inriktade på ordningsvakter, vilket gör att folk bland annat från Umeå kör hit, säger Wennersdahl.

Dessutom har Flashpoint ökat en del på grossistsidan.

– Vi ser över det vi gör hela tiden. Vissa saker kan vara bra för omsättningen, men ger en tappat vinstmarginal, konstaterar Wennersdahl.

I dag har företaget nio anställda på heltid och två deltid.

Flashpoint AB

Det började med att David Wennersdahl, sambon Anna Nilsson och svågern Peter Nilsson satsade på paintballevent. Arrangemangen kompletterades med försäljning av paintballtillbehör. I november 2008 var den första webbshopen i drift. Sedan dess har verksamheten expanderat och i dag är fötetaget också såväl fritidsbutik som grossist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!