Från noll till 20 miljoner på tio år

I november 2008 hade trion bakom Flashpoint sin första webshop klar. Det tog över en månad till första beställningen kom. I dag ser läget helt annars ut: nio personer jobbar i verksamheten som nu omsätter över 20 miljoner kronor – och webshopen är kärnan.

David Wennersdahl och Anna Nilsson har sett ett ökat intresse från yrken som bär uniform, som väktare.

David Wennersdahl och Anna Nilsson har sett ett ökat intresse från yrken som bär uniform, som väktare.

Foto: Foto: Jeanette Lövgren

Åbyn, Byske2018-11-18 16:27
undefined
David Wennersdahl och Anna Nilsson har sett ett ökat intresse från yrken som bär uniform, som väktare.

David Wennersdahl ler då han tittar tillbaka på webshopen Tactical Stores första tid. Han, sambon Anna Nilsson, och svågern Peter Nilsson, är de tre som varit med från start.

– Det var inte så konstigt att den första beställningen dröjde. Det är svårt att sälja tillbehör till paintball på vintern. Försäljningen är lika död som aktiviteterna under de månaderna, berättar David.

Det började med paintballevent ett par år tidigare som gav extrainkomster.

2010 lades skolan i Åbyn, Byske, ner och 2011 flyttade Flashpoint in med sin verksamhet där. Den hade då växt sig så stor att det inte längre fungerade att ha den i hemmet.

Fortsatt ökning

Då lades grunden för tillväxten. Utrymmena blev rejält mycket större. Samtidigt hade försäljningen expanderat från att bara vara paintball till luftvapen och airsoftguns.

– Försäljningen på vintern började ta fart då vi hade börjat ta in kläder. Sedan köpte vi också typiska julklappsprylar, vilket gav oss ett jämnare kassaflöde, säger David.

Det gällde att tänka rätt också. Ett köp av den konkursade webbutiken Knivhuset, som sedan ändrades till Knifestore under de nya ägarna, blev en succé då den både lockade befintliga och nya kunder.

– Det har rört på sig hela tiden. Knivsatsningen blev rätt drivande. Det lagret kom laddat med starka varumärken, vilket var trevligt, säger Peter Nilsson.

Kläderna kompletterades med friluftsutrustning – och sedan med specialkläder till vissa yrken.

– Den största ökningen av intresset vi har sett de två senaste åren kommer från militär, polis och väktare och där har vi också gjort mest marknadsföring.

Flyttar till Åbyn

Nu skriver vi 2018. Hundratals paket lämnar Flashpoint och går iväg till kunderna varje vecka. Lokalerna är minst sagt välfyllda, såväl delen som hanterar webshoppen som butiken är fyllda till bredden.

Grundartrion har medverkat till att trenden har vänt för Åbyn, Byske. Runt 2010 var mycket till salu i området. Inte längre.

Folk flyttar nu till byn, bland annat för att jobba på Flashpoint. David startade för tre år sedan ett fastighetsbolag och det har renoverat förskolan, som nu är en privat pedagogisk omsorg, och ett hyreshus ett stenkast från Flashpoint

Lyfta eventen

En av de nya på Flashpoint är Niklas Everlycke som flyttade från Storuman till Åbyn med sin familj.

– Han har haft event i Storuman sju-åtta år och besökte oss förra sommaren och förklarade att han och familjen var sugna på att flytta därifrån.

Sagt och gjort. Nu ska Niklas bland annat se till att det kommande år blir ett lyft för eventsidan, som var grunden vid starten för drygt tio år sedan.

undefined
Skolan har blivit för trång för Flashpoint, fr v David Wennersdahl, Peter Nilsson och Anna Nilsson. Nu byggs de två byggnaderna ihop med en ny affärslokal.

Byggs ihop

Och skolan har blivit för trång efter knappt åtta år där. Nu byggs de två skolhusen ihop genom en utökning av affärslokalen med 120 kvadratmeter. Tanken var att det skulle ha kommit igång tidigare, men det blev en del diskussioner runt byggnadernas kulturhistoriska värde.

– Det kom en del kloka synpunkter på vägen, berättar David.

– Det ger oss möjlighet att göra bättre utrymmen för att lagra varorna. Vi får en bättre struktur. Sedan är det bra att vi förbättrar lokalerna som vi möter såväl kund som leverantör i, säger Anna.

Den 15 februari väntas den nya fastighetsdelen stå helt klar och en månad tidigare lanseras en helt ny webshop. Grundartrion siktar på fortsatt tillväxt. Det finns marknader som är rätt obrutna.

– Vi ser hur vi ska kunna öka exporten. I dag går sex till åtta paket utomlands varje dag. Problemet där är returer och reklamationer. Men det handlar om en oändlig marknad som det krävs vilja och hårt jobb för att nå, säger David.

Över 20 miljoner

I slutet av den månaden avslutas bokslutsåret som sannolikt visar en omsättning över 20 miljoner kronor för första gången.

– Vi hade en dipp i augusti då försäljningen av paintballkulorna gick sämre, vilket vi ser lagermässigt, säger David.

– Det var helt enkelt för varmt att spela paintball då, fortsätter Anna.

– Bokslutsåret är inte slut än, men fortsätter det som det gjort kommer vi att landa en bit över 20 miljoner, summerar David.

David Wennersdahl, Flashpoint.

Vi ser hur vi ska kunna öka exporten. I dag går sex till åtta paket utomlands varje dag. Problemet där är returer och reklamationer. Men det handlar om en oändlig marknad som det krävs vilja och hårt jobb för att nå,

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!