Det är nypremiär för Electrolux Home Skellefteå, och butiken har fått sig ett riktigt lyft. Helt ny inredning i skandinavisk stil, där trä och metall möter textilier och växter. En miljö som ska bjuda in och inspirera kunden, och samtidigt underlätta i valet av kök.
– Det är helt ny tidsenlig butiksinredning och färgsättning. Vi är väldigt nöjda, det blev till och med bättre än vi hade föreställt oss, säger Josef Lundqvist, chef och delägare.
Det nya konceptet hade tidigare premiär i två av franchisekedjan Electrolux butiker i Uppsala och Göteborg.
– Vi besökte dem och tittade, och utifrån det har vi skapat vår butik. Vi har adderat och utvecklat konceptet ytterligare.
En tydligare indelning av de olika avdelningarna ska skapa en trygghet och förenkla för kunden. Här finns en köksateljé med den nya tekniken ”touch reality”, en dataskärm där man med hjälp av klossar kan bygga och visualisera sitt nya kök i 3D, och se detaljer som luckor, beslag, färg- och ljussättning.
– Du kan till och med färgsätta ditt golv och väggar, lägga in fönster och snabbt skapa en känsla av hur ditt kök ser ut idag eller hur du vill att de ska bli. Det gör det lite roligare och lättare att välja, säger Josef Lundqvist.
I butikens lounge finns möjlighet att sitta ner i lugn och ro för en kaffepaus eller ett planeringsmöte med en köksexpert. En ny köksutställning med tolv olika miljöer och teman ska dessutom hjälpa kunden att hitta sin egen stil.
En annan nyhet är butikens ”taste kitchen”, ett provkök där butikspersonal, leverantörer och gästkockar ska kunna hålla i workshop, visa upp produkter och inspirera till matlagning.
Utöver det finns en avdelning för allt som har att göra med välbefinnande i hemmiljön, så som AC och dammsugare. En annan avdelning har fokus på klädvård som tvättmaskiner, strykjärn och förvaringslösningar. I den nya vitvarustudion blir det enklare att välja rätt vitvaror, då de flesta produkter är inkopplade och kan testas på riktigt.
Vad är du själv mest nöjd med i butiken?
– Att vi lyckats skapa rätt känsla som vi eftersträvar att inspirera våra kunder med, och att göra dem nyfikna på att vilja titta vidare i vår fina butik. Vi hoppas och tror att kunderna ska trivas ännu bättre och få den inspiration och vägledning i vad de vill ha, det är huvudmålet, säger Josef Lundqvist och tillägger:
– Sen är det väldigt roligt för oss som jobbar här att vistas i en ny, fräsch miljö, det ger ny positiv energi till oss.
Han har själv jobbat i butiken i över 30 år, varav 20 år som delägare. Han beskriver hur butiken har förändrats genom åren, från att ha varit mer av en uppställningsplats av kök och vitvaror till att paketeringen av helheten blivit allt viktigare.
– Det roligaste är och har alltid varit kontakten med kunderna, det är allra mest inspirerande. Sen är det extra trevligt att få möta kunderna i en butik där man själv trivs så bra. Att det finns inredning som lyfter fram produkterna, att man jobbar mer med färgsättning och kompletterar med tyg, gardiner och skärmar, för att förstärka information och budskap. Det har hänt mycket i utvecklingen och det är en extra krydda i jobbet!