Målen som Skellefteå AIK satt omfattar hela föreningens verksamhet. Sportsligt sträcker de sig från ambitionen att få fler barn att upptäcka glädjen med att åka skridskor och leka med klubba och puck i Tre Kronors hockeyskola till konkurrenskraften hos föreningens A-lag i SHL och SDHL. Utanför isen handlar det om gemenskap, delade mål och att bidra till en positiv samhällsutveckling.
– Med en större förening och fler engagerade på alla nivåer kan vi göra ännu mer, säger Daniel Fåhraeus, klubbdirektör för Skellefteå AIK.
Starka värdeord
Ett av många exempel på hur Skellefteå AIK är en förebild i bygden finns i hur värdeorden ”tillsammans jobbar, växer och vinner vi” nått ut.
– Vi har hört många exempel på företag som refererar till dem i sina egna utvecklingsarbeten och tänker ’hur kan vi jobba tillsammans och vinna i vår verksamhet?’. Att värdeorden nått ut så bra visar att vi varit duktiga på att själva leva efter dem och på att hela tiden utvecklas, säger klubbdirektören.
En stöttande kultur
Hos Skellefteå AIK har ett fokus den senaste tiden varit att förstärka en stöttande kultur – oavsett om det handlar om kontorsarbete på dagen eller matcharrangemang på kvällen.
– Vi pratar ofta om att vara varandras drömkollegor. Vad innebär det i praktiken? Vårt svar är att det handlar om att leva efter våra värderingar, stötta varandra och se möjligheter. Våga ge feedback, även när det känns obekvämt. Att se återkoppling som en gåva som stärker oss som grupp och utvecklar oss. Vi tror på den resa vi gör och fortsätter att sätta ribban högt, säger Fåhraeus.
200 miljoner
Viljan att växa innebär också att Skellefteå AIK vill skapa en större ekonomisk kostym. För att fortsätta vara konkurrenskraftiga i SHL måste klubben hänga med ekonomiskt. Föreningen har ambitionen att öka omsättningen från dagens 150 miljoner kronor till 200 miljoner kronor. Här är biljettförsäljningen och samarbetet med näringslivet två viktiga delar. Försäljnings- och marknadschefen Håkan Billing poängterar att intresse föder intresse:
– När publiksiffrorna ökar som de gjort under det här året, så ökar också intresset från näringslivet. Den här framåtrörelsen ska vi göra allt vi kan för att ta vara på, och utveckla vidare till kommande säsonger, säger Billing och fortsätter:
– Vår vision är att tävla om SM-gulden i en fullsatt arena, med minst hälften av spelarna från egna led. Den står fast. Och ska vi nå den, så behöver vi växa. Konkurrensen på både dam- och herrsidan är knivskarp.