Annonssamarbete med tidningens webshop

Så får Booktok unga att läsa: ”Böckerna som trendar säljer slut”

Booktok lockar fler unga till läsning. Isabella Reinhold Carlsson är 17 år och har ett Booktok-konto där hon delar med sig av boktips för att inspirera andra.
Booktok lockar fler unga till läsning. Isabella Reinhold Carlsson är 17 år och har ett Booktok-konto där hon delar med sig av boktips för att inspirera andra.

Barn lägger allt mindre tid på läsning och desto mer tid på sociala medier. Samtidigt uttrycker många unga att de vill läsa mer, men att faktorer som stress, lågt intresse och konkurrens från snabb, digital underhållning som Tiktok och streamingtjänster gör att de enklare sträcker sig efter mobilen.

Native 16 mars 2023 12:14
Detta är ett annonssamarbete.

Att Tiktok lockar är inte konstigt. Korta filmklipp i ett oändligt flöde där man alltid kan skrolla fram en ny video att titta på. Med starka algoritmer som följer användaren blir det rekommenderade innehållet skräddarsytt och det vara svårt att hålla sig även om man har en uppsatt skärmtid. 

Men innan man klassar Tiktok som enbart tidstjuv ska man ha i åtanke att appen idag erbjuder långt mer än bara underhållning. Ett fenomen som tog fart under 2021 var #booktok där användare började dela med sig av boktips och recensioner. Booktok har sedan dess vuxit och på många sätt fungerar Booktok som en virtuell bokklubb, men med miljontals medlemmar. Och fenomenet får effekt också i verkligheten, både återförsäljare och bibliotek har sett en ökad efterfrågan på böcker som är populära på Booktok. 

En av de viktigaste funktionerna med Booktok är användarnas kreativa sätt att marknadsföra böckerna de rekommenderar. Med humor, musik och animation skapar de engagemang och intresse och i kommentarerna diskuteras böckerna när användarna delar sina åsikter. 

undefined
Booktok fungerar på många sätt som en virituell bokklubb, men med miljontals medlemmar.

Isabella Reinhold Carlsson är 17 år och driver tiktok-kontot @bellalovesbooks0 sedan i november 2022. Hon är en av de som pratar om böcker på sin plattform och det är populärt – på bara fyra månader har hon fått över 3000 följare. Följarna både kommenterar och diskuterar i kommentarsfältet och stämningen är väldigt inspirerande. 

Vad tycker du om Booktok?
Booktok är så bra! Det började med att jag hittade tillbaka till läsningen i somras och när jag letade efter nya böcker blev jag inspirerad på Tiktok. Booktok blir större hela tiden, det finns book-tokers inom alla genrer och något som är spännande är när en viss bok blir helt viral – då märker man verkligen att alla läser den. 

Vad inspirerade dig att starta ditt konto?
Jag har alltid tyckt om att läsa och gillar både Tiktok och Booktok. Jag ville ha mitt egna konto för att vara kreativ och skapa mer innehåll om det som intresserar mig, det kan vara allt från boktips till studiemotivation. Jag gör ofta ”häng med på en dag” där jag bland annat visar hur jag får in läsningen i vardagen och det får jag ofta höra att folk gillar!

Hur hoppas du inspirera andra?
Jag hoppas kunna ge tips och motivation. Många som följer mig är lite yngre tjejer och då tycker jag att det är extra viktigt att vara genuin och visa på flera sidor. Jag vill ha personligt och härligt innehåll, det ska nästan kännas lite som att man är kompisar. Det sista jag vill är att ge någon prestationsångest eller att vara en till ”influenser” att jämföra sig med. 

undefined
Isabella Reinhold Carlsson lägger upp videoklipp som inspirerar till läsning på sitt BookTok-konto.

Kan det vara Booktok som är lösningen på det som lärare och föräldrar så länge försökt sig på? Booktok får i alla fall fler barn och unga att vilja läsa mer, om än bara för en stund. Nästan hälften av unga mellan 12-15 år använder Tiktok varje dag och spenderar de då tid på Book-tok hjälper det till att motverka stereotypen att läsning är tråkigt. Kanske kan en ny generation läsare motiveras när bra böcker blir tillgängliga på ett nytt sätt och kanske hittar någon den där boken som öppnar dörren till världen av litteratur. 

undefined
Man ser en ökad efterfrågan på böckerna som är populära på Booktok i både bokhandlar och på bibliotek.

Ordkoll

Vad är Tiktok?
Tiktok är app där användarna skapar och delar korta videos. Klippen är vanligtvis mellan 15-50 sekunder långa med musik, text, filter och ljudeffekter. Klippen publiceras i ett flöde och innehåller allt från danser och humor till nyheter och tips. Man kan också chatta med andra, gilla, kommentera och dela innehållet. Det handlar mycket om kreativitet och ofta finns det vissa ämnen, låtar eller hashtags som är trendiga. Tiktok har också en algoritm som följer användarens i appen och ser till att allt innehåll som visas är personligt. Ju mer appen används desto med anpassas innehållet. 

Hashtag
En märkning av som man använder för att organisera innehåll och göra det enklare att hitta. Hashtags består av symbolen # följt av ett ord eller mening. Om man exempelvis lägger upp en video på en katt kan man använda hashtagen #catlover

Trenda
Att någonting ”trendar på Tiktok” innebär att det blir viralt och får miljontals visningar. Andra Tiktokare reagerar på och återskapar liknande material. Exempelvis finns det många danser som trendat på Tiktok med populära låtar.

Vill du också hitta en bra bok? I Tidningens webshop finns ett stort sortiment av böcker att ta del av. 

undefined
I Tidningens webshop kan du ta del av populära böcker.
Inspirerad till läsning?

Här är några böcker som är populära i Norrans shop:

Glukosrevolutionen av Jessie Inchauspé. Boken är baserad på banbrytande forskning och egen research av biokemisten Jessie Inchauspé. Hon delar enkla tips som hjälper oss att få bukt med vårt blodsocker och därigenom vår ohälsa utan märkliga dieter eller att helt ge upp den mat vi älskar. 

Kungen av Mikael Holmqvist. 2023 har Carl XVI Gustaf suttit på tronen i 50 år. Baserat på ett rikt och omfattande forskningsmaterial undersöker Mikael Holmqvist hur kungen kan förstås som ”Sveriges ledare”, utifrån nutida sociala och politiska utgångspunkter.

Märkta för livet. En jubileumsutgåva där Emelie Schepp har vässat historien och lagt till nya kapitel. Resultatet är en deckare som är ännu mer spännande, med högre tempo och skarpare intrig, men med samma utmärkande stil och engagerande karaktärer.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Norran.