Annonssamarbete med Z-Profil

Partnerskap bakom Skellefteåföretags framgångsresa

Nyligen förvärvades Skellefteåföretaget New Wave Profile av branschkollegan Z-Profil – ett företag som på bara fem år nästan dubblat både omsättning samt antalet anställda. "Vi vill omge oss av bra, lokala samarbetspartners som hjälper oss att fokusera på det som är viktigt för vår kärnverksamhet", berättar Gustav Boström som är ansvarig för Z-Profils Skellefteåkontor.

"Varför vi pratar om ”Telefoni i Stjärnklass” beror helt enkelt på att vi har skapat en rutin och process som vi vet att alla bolag har användning av", säger Stina Wikberg på StjärnaFyrkant. Här tillsammans med Gustav Boström, Z-Profil.

"Varför vi pratar om ”Telefoni i Stjärnklass” beror helt enkelt på att vi har skapat en rutin och process som vi vet att alla bolag har användning av", säger Stina Wikberg på StjärnaFyrkant. Här tillsammans med Gustav Boström, Z-Profil.

Foto:

Native2022-03-01 21:42
Detta är ett annonssamarbete.

När telefonen ringer kommer svaret snabbt; ”Z-Profil, du pratar med Gustav Boström”. Samtalet är kort och när han lagt på konstaterar han att det gick fortare att ändra hälsningsfrasen från New Wave Profile till Z-Profil än vad han trodde.

– När uppköpet var klart och vi skulle in under samma paraply gick det mycket smidigare än vad jag hade vågat hoppas på. Fort kände vi att vi var en grupp om än fördelad på två orter. Men till och med det börjar nästan suddas ut och ibland är det svårt att tro att det är 13 mil mellan kontoren, säger Gustav Boström på Z-Profil.

Det var i april förra året som köpet blev klart och de båda enheterna – New Wave Profile i Skellefteå och Z-Profil i Umeå – samlades under samma varumärke; Z-Profil. Fusionen var en del i ett större förändringsarbete som Z-Profil gått igenom de senaste åren som startade 2016.

– Det var början på en ny resa för det här företaget. Bolaget kände att det fanns ett behov av att renodla och skala bort så mycket som möjligt av det som inte tillhörde vår faktiska verksamhet, säger Boström och fortsätter;

– För att kunna bedriva en verksamhet på ett bra sätt så anser jag att man ska frigöra så mycket tid som möjligt för sin kärnverksamhet. Då vill man inte hålla på med oväsentligheter, säger han.

undefined
Känslan av partnerskap är viktig för Gustav Boström, Z-Profil. Ambitionen att kroka arm med likasinnade företag är en del av Z-Profils framgångsreceptet menar han.

Sedan dess har de valt bort att ha en intern ekonomiadministration och i stället valt att lägga ut den på en digital underleverantör. Samma sak gäller med it-driften.

– Den fick StjärnaFyrkant ta hand om. De sköter numera såväl hårdvara som mjukvara åt oss och när gick samman med Z-Profil fick de ansvaret att se till att sköta integrationen av de här två bolagen, säger han och fortsätter;

– Den processen har varit sömlös. Trots avståndet känns det nästan som att vi sitter i samma lokaler.

StjärnaFyrkant har även sedan en tid tagit över och sköter Z-Profils telefoni. Numera har företaget ”Telefoni i Stjärnklass” som Stina Wikberg på StjärnaFyrkant kallar det.

– Telefoni är vad det är egentligen. Varför vi pratar om ”Telefoni i Stjärnklass” beror helt enkelt på att vi har skapat en rutin och process som vi vet att alla bolag har användning av. Att hålla koll på abonnemang och avtal kan vara svårt, men framförallt tar det tid från deras kärnverksamhet. Och det är där vi kommer in, säger Wikberg.

”Söker du efter en partner i ”stjärnklass”? Här hittar du mer information om vad StjärnaFyrkant i Skellefteå kan göra för dig och ditt företag.”

undefined

I tjänsten ingår mycket. Men tanken är att företagen – som Z-Profil – ska slippa lägga tid och kraft på avtalsupphandlingar och att hålla sig uppdaterade kring operatörer avtal och nya tjänster. Dessutom tar StjärnaFyrkant på sig all hantering av eventuell växel, användarinventering, hantering av SIM-kort och användarsupport. Vidare kan företagen även få sina telefoner konfigurerade och reparerade i deras serviceverkstad.

– Genom att vi tar ut en ersättning för det här jobbet kan vi, utan att påverkas av alla de operatörer som vi samarbetar med, alltid se till kundens bästa. På så sätt blir vi mindre beroende av leverantörers eventuella ersättningar och kan i stället se till att våra kunder får bästa möjliga lösning, som ska leverera ett tydligt värde för deras verksamhet. Med andra ord vinner både vi och våra kunder på det här – och då blir man partners i stället för kund och leverantör, säger Stina Wikberg och fortsätter;

– Och som partner kan man bli oberoende och komma med strategiska rekommendationer. Det är då som helheten blir bra för alla inblandade.

Känslan av partnerskap är viktig för Gustav Boström. Ambitionen att kroka arm med likasinnade företag är en del av Z-Profils framgångsreceptet menar han.

– Det är alltid något vi strävar efter. Vi vill omge oss av bra, lokala samarbetspartners som hjälper oss att fokusera på det som är viktigt. Vi hittade ett sådant exempel i StjärnaFyrkant, säger han.

Önskar du också att ditt företag hade ”Telefoni i Stjärnklass”? Här hittar du alla kontaktuppgifter till Stina Wikberg och hennes kollegor.

undefined
"För att kunna bedriva en verksamhet på ett bra sätt så anser jag att man ska frigöra så mycket tid som möjligt för sin kärnverksamhet. Då vill man inte hålla på med oväsentligheter", säger Gustav Boström, Z-Profil.
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Norran.