Att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare är kanske mer aktuellt nu än någonsin. I och med satsningarna på nya tidens industrier och innovationer i Norr- och Västerbotten beräknas över 100 000 nya medarbetare anställas inom en tioårsperiod. För att hjälpa företag att stå rustade för framtidens rekryteringar lanserar nu Norr Media utbildningen Attraktiv arbetsgivare.
– Den industriboom som vår landsända upplever just skapar enorma rekryteringsbehov, nu och framåt. Personalbrist kommer att vara en utmaning för alla företag. Vi har startat Attraktiv arbetsgivare för att hjälpa företagen att vara redo för att locka och ta emot ny arbetskraft, säger Mats Ehnbom, vd Norr Media.
Partner i genomförandet av utbildningen är företaget Tailorbird. De arbetar som strategisk partner i företags förändringsarbete med fokus på att bygga starka och hållbara varumärken. Vd Malin Hollström och affärsutvecklare Niklas Berg medverkar som workshopledare och moderatorer.
– Det finns ett behov för detta. Det som sker här i norra Sverige är en stor förändring och vi ser att många företag vill vara med och leda den här utvecklingen. En viktig del i att lyckas är att vara en attraktiv arbetsgivare, säger Niklas Berg, Tailorbird och fortsätter:
– Bli den arbetsgivare som man pratar om i din bransch! Exempelvis kan en ekonom arbeta hos flera olika arbetsgivare och då kan varumärket bli väldigt avgörande för vilket jobb personen väljer.
De företag som deltar i utbildningen får ta del av ett brett nätverk, de blir coachade av branschexperter och får hjälp att utveckla verksamhetsanpassade strategier.
– Vi vill hjälpa företagen att förändras. Vi kommer att guida dem med verktyg och ge dem uppgifter att utföra mellan tillfällena vi ses. Vi kommer även att utmana föreläsarna genom att ställa de frågor som många här funderar kring, säger Malin Hollström, Tailorbird.
De företag som uppfyller kursmålen blir certifierade som ”Attraktiv arbetsgivare” och exponeras i en medial kampanj som stärker deras position som attraktiva arbetsgivare.
– Det kommer att bli dragkamp om de bästa på arbetsmarknaden, och de företag som säkrat sin attraktivitet och också nått ut med budskapet om sitt arbetsgivarvarumärke kommer att vara vinnare, säger Mats Ehnbom, vd Norr Media.