Ebba 2,5 år serverar jordgubbar, apelsiner och banan från leksaksköket hemma i vardagsrummet på Hällbacken. Mamma Nadja sitter på golvet och tar emot det som bjuds. I höst växer familjen ytterligare, Ebba blir storasyster och Nadja går på föräldraledighet från jobbet som teamchef på HSB Norr. Arbetsgivaren som hon nu har varit hos i åtta år.
Nadja från Kalix hade tidigare jobbat inom butik, callcenter och kundservice när möjligheten hos HSB Norr dök upp.
– Jag visste att jag ville ha kundkontakt i mitt jobb och ville få känslan av att jag är viktig för min arbetsplats, men också att jag kommer kunna vara kvar länge och fortsätta utvecklas, berättar Nadja.
Hon tog chansen och tackade ja till ett vikariat på HSB Norrs dåvarande kundservice år 2015.
– När jag var ny och försökte lära mig jobbet sa en kollega att hon jobbat här i sju år men fortfarande lärde sig nya saker varje dag. Jag tänkte att det låter bra, här blir jag aldrig färdig. Det är roligt för precis så känner jag också idag, här utvecklas jag hela tiden.
Nadja kom snabbt in i jobbet och kände att hon gjorde skillnad. Feedback från kunder och kollegor blev uppskattade kvitton på att hon var på rätt plats.
2017 blev det en ledig tjänst som teamchef för hennes avdelning, det som nu heter kund- och medlemsservice. Initialt tänkte hon inte söka tjänsten utan kände sig nöjd med där hon var.
– Jag fick så himla mycket peppning från kollegor, andra chefer och hemifrån. Jag tänkte att uppenbarligen ser de något i mig som jag inte ser själv, säger Nadja och fortsätter:
– När jag inte trodde på mig själv så fanns det andra på HSB Norr som gjorde det åt mig. Det är verkligen fint att man ser varandras kvalitéer här.
Idag är Nadja en av två teamchefer i en grupp om totalt 22 medarbetare fördelade på nio orter mellan Kiruna och Luleå. På frågan om vad som är det bästa med hennes jobb kommer svaret direkt:
– Avdelningen! Vi sitter utspridda och träffas bara några gånger per år men det känns som att vi ses varje dag. Vi har roligt tillsammans och alla är så otroligt lösningsfokuserade. De som är nya kommer snabbt in i jobbet tack vare att de som jobbat längre tar väl hand om dem, det är en väldigt bra gemenskap i gruppen.
Nadja berättar att det finns många exempel på personer som jobbat länge inom HSB Norr, rört på sig och gjort olika utvecklingsresor inom organisationen.
– Alla vill inte bli chef men det kan finnas andra områden man vill utvecklas inom. Det känns som att man hela tiden är lyhörd för vad personer vill och skulle kunna göra här.
Vad tror du gör att många stannar länge inom HSB Norr?
– Våra värderingar som möjliggör en balans mellan privat- och yrkesliv, HSB Norr ser långsiktigt på sin personal. Många företag pratar om värdegrund, men det är oftast något man hänger upp på en tavla. Vi har inte det på tavlor utan det sitter i väggarna hur vi ska hantera kunder och varandra.
Malin Snårbacka är HR-partner på HSB Norr som finns i både Norrbotten och Västerbotten med totalt 174 medarbetare. En stor arbetsgivare med många möjligheter till att byta ort eller avdelning för den som är intresserad, menar hon.
– Vi uppmuntrar till intern utveckling där det är möjligt och jobbar med ständiga förbättringar så att alla ska trivas hos oss och känna att de utvecklas.
Att många stannat länge inom HSB tror hon framför allt beror på den värdegrundsstyrda organisationen.
– Vi har Ethos som värdegrund, det står för engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan. Det är något vi pratar om till vardags. Vi är måna om varandra och har väldigt fin stämning och det var också det som fick mig att börja jobba här. Jag tror att många känner att de trivs, säger Malin.
Hur gör ni för att få till en arbetsmiljö där anställda trivs?
– Vi genomför bland annat gemensamma aktiviteter och friskvårdsprojekt. Vi mäter även kontinuerligt medarbetarnöjdhet så att vi fort kan fånga upp förändringar. Alla har möjlighet att tycka till i realtid, det blir lätt både för medarbetare och chefer att kunna se och diskutera hur man mår som grupp.
Vilka tycker du är de främsta fördelarna med att jobba hos HSB?
– Att det verkligen känns att det är värdegrundsstyrt. Man har jobbat med samma värdegrund en lång tid och det känns genuint. Det är en arbetsgivare som gör gott för samhället genom att bygga och förvalta bostäder, men också genom att till exempel försöka hjälpa fler unga att komma in på arbetsmarknaden. Det är fint att vara en del av det viktiga arbetet.