Miljöpartiet de gröna i Skellefteå vill att det hållbara alternativet ska vara ett enkelt och attraktivt val och att det ska vara lätt att kombinera olika färdmedel för en smidig resa.
– Samhället behöver planeras utifrån ett hela resan-perspektiv, där mobilitetshubbar kan vara viktiga knutpunkter där det är nära att göra ärenden, byta färdmedel eller ladda sitt fordon, säger Linnea Öhman (MP), som är kandidat till kommunfullmäktige och har suttit som vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden under denna mandatperiod.
Hon har även föreslagit att kommunen ska bilda ett mobilitetsbolag, istället för att bilda ett parkeringsbolag vilket var på tapeten i hösten 2021.
– Då skulle fokus vara på att ge Skellefteborna tjänster som bidrar till ett hållbart och smidigt resande istället för att sälja så mycket parkeringsplatser som möjligt. Bilar som står parkerade tar ju även upp mycket yta som kan användas till annat, till exempel uteserveringar och cykelbanor, förklarar Linnea.
När det gäller cykling vill Miljöpartiet se en rad förbättringar för Skellefteåborna. Det handlar om att rusta upp cykelvägar och bygga fler, både i staden och på landsbygden, men också att ge cykeln en högre prioritering i trafiken.
– Vi har bland annat föreslagit att cykling mot enkelriktat blir tillåtet och att det anläggs cykelöverfarter på de ställen där det är trafiksäkert, säger Linnea Öhman.
En cykelöverfart är en upphöjd och tydligt skyltad överfart där bilister har väjningsplikt mot cyklister istället för tvärtom. Idag finns det inga cykelöverfarter i Skellefteå. Med cykling, utsläppsfria drivmedel, kollektivtrafik och hubbar som underlättar bytet mellan hållbara färdmedel vill Miljöpartiet göra det lättare att resa miljövänligt i Skellefteå. Det hållbara resandet kan se ut på många sätt, men det krävs en politisk vilja för att nå dit.