Wikan Personal är med sitt kontor mitt i stan omgiven av Skellefteås företagaranda och starka utveckling. Den heta arbetsmarknaden gör att de numera får lägga mer tid på att hitta kandidater än tidigare.
– Med nästan dubbelt så många lediga jobb som arbetslösa blir vårt jobb svårare men också ännu viktigare, säger Kenneth Vidmark som är platschef för Wikan Personals kontor i Skellefteå.
De erbjuder sina kunder en trygghet i form av kunskap, ett brett kontaktnät, smart digital annonsering, en hög nivå på processerna för både rekrytering och bemanning samt stor lokal kännedom. De sju anställda på kontoret är alla från Skellefteå, har olika bakgrund, är i olika åldrar och kompletterar varandra. Som personalföretag är de kompletta och kan hjälpa företag inom alla branscher med sina rekryterings- och bemanningsbehov. Samtidigt bidrar varje konsultchef och rekryteringskonsult med sin kompetens.
– Alla på kontoret har sina expertisområden och tillsammans har vi har hela bredden, säger Kenneth Vidmark.
Deras kontakter och nätverk är avgörande, men lika viktigt är samarbetet dem emellan.
– Vi jobbar mycket med varandra och även med de kandidater vi har. Det är ofta vi har en kandidat som är i en process som kanske inte passar just där, men vi kan ta den vidare i en annan. Vi jobbar med det varje dag och träffar otroligt många människor hela tiden, säger Wilma Nyman och fortsätter:
– Det är en otrolig styrka för oss och för företagen som anlitar oss. Vi är också ganska duktiga på att tänka utanför boxen och få människor att flytta hit.
Bemanning och rekrytering
Trots en tuff marknad där kompetensbristen är synlig inom många områden, så lyckas Wikan Personal med det de gör. Även inom bemanning, som liksom rekrytering är ett av personalföretagets starka ben. Just nu har Wikan ungefär 100 personer ute på uppdrag.
– Vi har en nära kontakt med våra konsulter och träffar dem kontinuerligt. Vi tror på att vara engagerade i dem på riktigt. De vet vem de ska vända sig till och de känner sin konsultchef på ett personligt plan också, säger Andreas Ögren som är en av Wikans konsultchefer.
Wikan hjälper dig till ett nytt jobb
För en jobbsökande handlade det förut ofta om att börja med att registrera sig och skriva in sitt cv i en databas. Idag går det fortare.
– Ta kontakt och ring oss direkt. Vi kan hjälpa dig att ta nästa steg i karriären och hjälpa dig byta bransch om du vill det, säger Andreas Ögren, konsultchef.
Branschbyten är numera en vanlig företeelse och Wikan hjälper de som är nyfikna på ett nytt jobb och att bolla vilka roller de skulle kunna passa i.
– Ibland känns det som man är en agent till människor som söker jobb, och det är så kul när man hittar matchningen för både företaget och kandidaten, säger rekryteringskonsulten Ellen Berg.
Det är till exempel många kvinnor som är intresserade av att börja jobba inom industrin. Då finns Wikan där och kan peppa och hjälpa till.
Starka på digital annonsering
Ytterligare en nyckel till att Wikan Personal lyckas så bra i Skellefteå är sättet de jobbar med den digital annonseringen.
– Annonseringen i sociala medier är viktig och vi lägger ner tid på att göra snygga och bra annonser som ska locka till sig rätt personer. Vi når fler än bara dem som är på jobbsajter och Platsbanken, säger Wilma Nyman.
Wikan sköter all sponsring av inlägg själva. Det gör det inte bara mer kostnadseffektivt, att synas med Wikan ger också en seriositet till annonsören.
– När vi gör annonseringen blir det också marknadsföring för företagen. Det visar att de expanderar, behöver folk, att det går bra för dem. Våra annonser får väldigt bra spridning och syns bra, säger Andreas Ögren.
Hur är det att jobba på Wikan?
– Det är svårt att peka exakt på vad som gör det roligt att jobba här, för det är liksom allt. Vi är ett grymt bra gäng som har roligt tillsammans. Vi får styra vårt arbete själv och får göra det vi är bra på, säger Andreas Ögren.