â Ju tidigare barn och unga kan möta och bli inspirerade av framtiden och dess möjligheter desto större chans har de att tryggt kunna vĂ€lja exempelvis utbildningsvĂ€g och yrken i framtiden, sĂ€ger Oskar Sjölund, studie- och yrkesvĂ€gledare frĂ„n MalĂ„ i ett pressmeddelande.
Under den digitala konferensen samlades lÀrare, rektorer, skolledare samt studie- och yrkesvÀgledare för att inspireras. FrÄn SkellefteÄ medverkade Floraskolan och entreprenörskapsforskaren Ida Lindh som gÀster i sÀndningen för att lyfta vikten att utveckla elevernas förmÄgor. Ida Lindh, som forskat pÄ entreprenöriellt lÀrande, pratade om att konkretisera förmÄgorna genom att tÀnka MOSAIK- Mod, osÀkerhetstolerans, samarbete, ansvar, initiativförmÄga och kreativitet.
â Det var första gĂ„ngen vi genomförde en nationell grundskolekonferens i detta format och intresset har varit stort frĂ„n hela Sverige, frĂ„n norr till söder. Det kĂ€nns fantastiskt att visa upp vilket entreprenörskap som spirar i skolorna, berĂ€ttar Aino Pleiner, utbildningsansvarig Ung Företagsamhet i Sverige.
Sedan 2011 Àr entreprenörskap en viktig del i skolans uppdrag.
â Vad skulle hĂ€nda om elever aldrig fick chansen att tĂ€nka sjĂ€lva, prova idĂ©er, misslyckas och prova igen och se hur det blir om man förverkligar en idĂ©. Vad skulle hĂ€nda med motivationen och med vĂ„rt samhĂ€lle? frĂ„gar sig Carina HafrĂ©n, utbildningsrĂ„d hos Skolverket.