Sommartipset: Turbåten Vidar kör vidare i sommar

När skepparen Mats Grenstadius lägger ut från hamnen i Furuögrund är det en uppfriskande och skön sjöbris som ger lite svalka till den stekheta sommardagen. ”Jag älskar sjön och jag älskar båtar, säger skepparen Mats.

29 juli 2019 18:30

Sommaren 2018 trafikerade turbåten Vidar för första gången Skellefteås kustband samt älven genom staden. Nu i sommar fortsätter Ronny Lindström, ägare till Nordisk Sjötaxi, båttrafiken. Varje dag hela sommaren kommer båten att ta turister och ortsbor med på upptäcktsfärder eller rena transporter.

– Det är många Skelleftebor som har åkt med oss och upptäckt sin egen hemstad, säger Ronny Lindström.

Den här sommardagen utgår Vidar från Furuögrund för vidare transport till Hamnskär och Halsön för att sedan ta sig tillbaka till Furuögrund. En rutt som har visat sig vara populär och ofta har många passagerare, berättar Ronny. Med en fart på 13 knop tar båtfärden cirka en timme. Eftersom båten stannar till en stund på både Hamnskär och Halsön tar hela färden, från start till mål, cirka en och en halv timme.

Båten går stadigt i vattnet när den styr ut mot dagens första stopp, Hamnskär. På ön har det tidigare funnits en lotsstation som i dag kan nyttjas av besökare.

– Man kan hyra lotsstugan om man vill övernatta, säger Ronny.

Mellan Romelsön och Svinön, sänker skepparen Mats Grenstadius båtens fart. Det är riktigt trångt när den tre meter breda båten ska ta sig igenom den fem meter breda rännan.

– Det här måste vara Skelleftekustens trängsta passage, säger Mats Grenstadius när båten lämnar den med pinnar utstakade rännan bakom sig och ökar farten igen.

Nästa stopp är Halsön som erbjuder både sandstrand och klippbad. Dessutom har Byske båtklubb en anläggning med gästhamn, stuga, bastu och torrdass på ön.

Båten Vidar tar tolv passagerare som alla sitter skyddade för väder och vind, ett utrymme som till och med kan värmas upp om vädret kräver det. Utrymmet är inrett så att alla passagerare har tillgång till ett bord så att de kan fika eller äta ombord. Mats menar att båtens konstruktion lämpar sig väl för uppgiften att transportera passagerare. Den är varm, stadig och trygg även när vädret är lite sämre.

– Det är som en buss på sjön, säger Mats.

Båten byggdes i slutet på 1960-talet och startade sin karriär på Holmön i Umeå. 30 år senare gick den en sommar i Abisko för att sedan verka i Stockholms skärgård fram till dess att Ronny Lindström köpte den 2018.

– Långsiktigt vill jag att man bygger upp en infrastruktur runt båtturerna. Det kan till exempel vara en restaurang på Gåsören eller något annat som ger ett mervärde till passagerarna, säger Ronny.

För att detta ska lyckas menar han att det behövs tålamod och kontinuitet runt trafiken.

– I min vision så ser jag två eller till och med tre sådana här båtar som trafikerar skärgården i Skellefteå.

Båten Vidars storlek och smidighet gör att den tar sig in överallt och tillgängliggör hela skärgården. En skärgård som är fantastisk, menar Ronny.

– Vi har över sexhundra öar i kommunen, säger han.

Passagerarna Ann-Sofi Långdal och Ingvar Eriksson, Boviken, åker med turbåten för första gången.

– Det känns roligt att få utforska vårt närområde, säger Ann-Sofi.

Ingvar som har tillbringat mycket tid på sjön och har stor erfarenhet av båtar är positivt till dagens utflykt på havet.

– Det här blir fem Skellefteå-stjärnor, säger han och skrattar.

Fakta

Båten Vidar

Passagerare: 12 stycken som alla kan sitta vid ett bord.

Längd: 8,6 meter.

Bredd: 3 meter.

Djupgående: 1,2 meter med drev nere, 0,7 meter om drevet är uppe.

Vikt: 3,8 ton.

Motor: Iveco, 330 hästkrafter.

Byggdes: I slutet på 1960-talet.

Vidar trafikerar

Furuögrund.

Kåge.

Skelleftehamn.

Skellefteälven.

Chartertrafik.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Lars Eriksson