Man kan se det från den ljusa sidan: samtliga partier i fullmäktige är överens om huvuddragen i omvandlingen av Skellefteå centrum.
Men man kan också, om man vill, se det från den mörka: det är först nu som det verkliga arbetet börjar, det är nu det gäller att komma överens om Kanalgatan, om Parkbron, om Möjligheternas torg – och en hel del annat.
Det är först nu som det kommer att visa sig om det finns någon samarbetsvilja mellan Socialdemokraterna och övriga partier – eller om prestigens murar redan hunnit växa sig så höga att de blivit omöjliga att forcera. Efter tisdagens kommunfullmäktigesammanträde finns det anledning att befara det senare.
Men låt oss ändå hålla oss till den ljusa sidan.
Den fördjupade översiktplan, för de centrala delarna av Skellefteå, som klubbades igenom är ett framsynt dokument. Bilarna ska bli färre, fler ska åka kollektivt, fler ska cykla, fler ska gå. Gång- och cykelstråk ska genomkorsa staden.
Med den här översiktsplanen har kommunens politiker också gett ett tydligt svar på frågan om centrum i första hand ska vara ämnat för bilarna eller för människorna. Det är människorna som prioriteras. Strategiskt placerade parkeringshus ska se till att den som behöver bilen också ska kunna parkera någorlunda centralt.
Skellefteå ska förtätas med 1 200 nya lägenheter i centrum. Då behöver centrum expandera. De obebyggda tomterna ska bebyggas och det ska byggas på höjden. Handel, kontor och andra kommersiella verksamheter ska samsas med boende. På så sätt ska det bli en levande stad.
Det är i varje fall vad politikerna hoppas på.
Välkommen till 2000-talet Skellefteå.
Äntligen, inledde kommunalrådet Lorents Burman (S) med, så här i Nobelpristider, när det var dags för honom att ge sin syn på planen.
Det är bara att hålla med honom, äntligen.
Men Liberalernas gruppledare Andreas Westerberg var bekymrad över hur centrumhandeln skulle påverkas utan ”fungerande kommunikationer”. Han sa också nej till att stänga Parkbron för trafik innan E4 fått en ny dragning. Moderaternas Micaela Löwenhöök ville att en uppfräschning av torget skulle prioriteras. Förslagen röstades ner.
Så nog finns det en hel del stora och övergripande frågor att fundera på mellan översiktsplan och detaljplan.
Hur trafikflödena ska se ut är en sådan fråga. Centrumbron nämns till exempel överhuvudtaget inte i dokumentet. Det känns som om den frågan långtifrån är slutdiskuterad, även om fullmäktige tagit beslut om att planerna tillsvidare ska läggas på is.
Skellefteå behöver moderniseras. Vägen dit är lång, perspektivet ligger på 30 år.
Nu är det bara att hoppas på att de höga murar av prestige som successivt byggts upp är möjliga att riva, att de politiska låsningarna när det till exempel gäller E4 och Centrumbron går att överbrygga.
För en sak är i varje fall helt klar. Bortom alla hinder så är samtliga partier i Skellefteå ense om de stora dragen. Det är det som borde vara utgångspunkten nu när detaljplanerna ska börja arbetas fram, inte de sakpolitiska motsättningarna.
Nu är det dags att visa att det finns handlingskraft bakom alla de vackra orden som sagts om den nya översiktsplanen.