Utgångsläget kunde ha varit bättre

Trots mördande reklam har Centerpartiet inte lyckats sälja sin konserverade gröt.

FOTO: HENRIK MONTGOMERY/TT

FOTO: HENRIK MONTGOMERY/TT

Foto: Foto: Mikael Bengtsson

Politik2014-02-04 05:47
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Den grekiske sagohjälten Odysseus irrade omkring på Medelhavet i tio år innan han hittade hem till Ithaka och fick återse sin Penelope.

Hur länge Centerpartiet ska irra omkring bland grynnor och skär i jakten på nya väljare är det ingen som vet. Vad vi däremot vet är att medan manskapet var kung Odysseus trogen in i det sista så flyr kärnväljarna Centern. Det är förklaringen bakom det rekordlåga väljarstödet. Enligt DN/Ipsos januarimätning får partiet 3,1 procent, det är elfte gången sedan förra valet som Centern ligger under riksdagsspärren.

När Centerpartiet 2005 sålde sina tidningar markerade det inte bara slutet på den svenska partiägda dagspressen. Centern blev också rikt som ett troll. Priset landade på drygt 1,8 miljarder kronor. Pengar som bland annat skulle användas till att få partiet att växa. Det blev tvärt om. Trots av reklambranschen prisade valkampanjer.

Enkelt uttryckt: trots mördande reklam har Centerpartiet inte lyckats sälja sin konserverade gröt. Vägvalen som gjorts sedan storhetstiden på 1970-talet, när Thorbjörn Fälldin ledde partiet, har successivt skrämt bort de gamla väljarna, samtidigt som inga nya tillkommit.

I helgen samlades över 500 centerpartistiska lokalpolitiker på partiets kommunmöte i Malmö. En ny valplattform med en ”närodlad politik”, där beslut fattas direkt av människor nära dem, ska leda till ett bättre valresultat än 2010 och mandat i alla valkretsar. Det ska enligt partiledaren Annie Lööf (bilden) gå med hjälp av partiets budskap och förmåga att valspurta. En mer sansad bedömning är nog att Centerpartiet ska vara nöjda och belåtna om de klarar sig kvar i riksdagen med hjälp av taktikröstande allianssympatisörer.

Politik handlar om förtroende, för partiets politik, för partiledaren, om att bygga relationer. Det lyckades Thorbjörn Fälldin med, han lyssnade av den tidens gröna strömningar, Centerpartiet var Sveriges miljöparti innan initiativet i miljöfrågorna gled över till Miljöpartiet. Resten av Centerns moderna historia, fram till dags dato, har präglats av förmågan att tappa kärnväljare kombinerat med oförmågan att attrahera nya.

Utgångsläget kunde ha varit bättre. Att vinna tillbaka förlorade röster i de mindre orterna utanför storstadsområdena, med budskapet att jobb ska skapas i hela landet kan visa sig lättare sagt än gjort. Hittills har Centerns näringslivsprofil inte fått det genomslag som man själv hade hoppats på. Och i dessa tider är marknadsliberalism knappast en vinnande valfråga.

Efter tio år på Medelhavet hittade Odysseus hem. Frågan är när Centerpartiet gör likaledes.

undefined
FOTO: HENRIK MONTGOMERY/TT