Titta på Norge

Tack vare generösa statliga subventioner är Norge, trots sin ringa folkmängd, Europas största elbilsmarknad.

Politik2015-01-09 03:14
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Om 15 år, eller senast 2030, ska hela Sveriges fordonsflotta vara fossilbränsleoberoende. Det slog den borgerliga regeringen 2009 fast i sin klimat- och energiproposition. Till 2050 ska hela samhället vara klimatneutralt.

Hur det går med den saken?

Ja, sådär, om man ska vara ärlig. Försäljningen av de så kallade supermiljöbilarna, de som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer, ökar förvisso, och prognoserna pekar uppåt även för i år. Men klara, tydliga och långsiktiga politiska besked skapar en del frågetecken.

I Norge ser det annorlunda ut. Där fortsätter nollutsläppsbilarna – som dominerar marknaden i motsats till Sverige där laddhybriderna är vanligast – att öka kraftigt. Tack vare generösa statliga subventioner är landet, trots sin ringa folkmängd, Europas största elbilsmarknad. Störst i världen är USA.

Elbilar, laddhybrider eller vätgasbilar är oväsentligt. Det viktiga är att den gröna omställningen får genomsyra hela samhället – och att den rödgröna regeringen ser till att miljöbilspremien inte tar slut i augusti, som den gjorde förra året.