Ta med ena, ge med andra

Inblick. Glesbygdsbor är oftare beroende av bilen, detsamma gäller företagen – inklusive butikerna – som drabbas.

Glesbygd. Befolkningstätheten är 0,33 personer/kvadratkilometer i Sorsele. Foto: Britta Stenberg.

Glesbygd. Befolkningstätheten är 0,33 personer/kvadratkilometer i Sorsele. Foto: Britta Stenberg.

Foto: Foto: Sakine Madon

Politik2015-04-01 06:30
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

I går lämnade utredaren Catharina Håkansson Boman över utredningen ”Service i glesbygd” till landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S). C–märkta Håkansson Boman har haft i uppdrag att se över hur fler glesbygdsbutiker ska kunna överleva, och föreslår därför ett stöd till den kommersiella servicen.

För små butiker föreslås högst 300 000 kronor om året, för mycket små butiker max 100 000 kronor. I utbyte ska de butiker som får stödet bland annat ha ”acceptabla öppettider”. Stödet skulle kunna beröra 200 av 400 glesbygdsbutiker.

Alla vet vi hur viktig butiken är för bygden, och förslaget behöver i sig inte vara fel. Men i stället för att politiken ägnar sig åt att ge med ena handen och ta med den andra, skulle den generella politiken bättre kunna utformas för även människor i glesbygd.

Inte minst gäller det regeringens höjda bensinskatt. För storstadsbor är en höjning i regel inga problem, de har andra alternativ till bilen. Det har sällan glesbygdsbor, och detsamma gäller företagen – inklusive butikerna – som drabbas.

undefined
Glesbygd. Befolkningstätheten är 0,33 personer/kvadratkilometer i Sorsele. Foto: Britta Stenberg.