Snart är sommarlovet över.
Politikerna återvänder till kammaren och arbetet i riksdagen.
På tisdag i nästa vecka kommer statsminister Stefan Löfven (S) att i sin regeringsförklaring berätta hur bra det går för Sverige, och hur exceptionellt bra det kommer att gå framöver – om bara Socialdemokraterna, tillsammans med vapendragarna i Miljöpartiet och Vänsterpartiet, får styra och ställa efter behag.
Man ska vara försiktig med att ta till överord, eller stororden, för att använda sig av författaren Torgny Lindgrens ordbok. Men låt mig säga så här: Ibland får man en känsla av att politiker med utsikt över Stockholms ström inte är tillräckligt insatta i den nordligaste landsändans speciella förutsättningar, möjligheter och problem.
Göranden och låtanden präglas av: ”Nog är Norrland bra, men det ligger lite avsides.”
Kunskapen om hur höjda drivmedelsskatter slår mot landsbygdens befolkning, hur en vägslitageavgift påverkar lönsamheten för glesbygdens företag, vad en flygskatt får för konsekvenser när alternativen saknas tycks vara begränsade.
Några som har den kunskapen – och borde göra någonting av den – är länets riksdagsledamöter. Inte minst de som representerar regeringspartierna: Jabar Amin (MP), Isak From (S), Veronica Lindholm (S), Jamal Mouneimne (S), Helén Pettersson (S) och Björn Wiechel (S).
Någon som hört Isak From protestera mot vägslitageavgiften, eller sett Veronica Lindholm skriva en debattartikel om de negativa konsekvenserna av en flygskatt, har Jabar Amin opponerat sig mot höjda drivmedelsskatter?
Förmodligen inte.
Trots att de måste veta att det här är förslag som med nästintill kirurgisk precision slår mot de delar av landet där avstånden är långa, där alternativen till bil, lastbilstransporter och flyg är få, det vill säga, bland annat de norra delarna av Norrland.
Att avkräva politiker på svar brukar sällan gå vägen. Trots det så försöker jag här och nu: Ni riksdagsledamöter som representerar regeringspartierna, hur ställer ni er till vägslitageavgifter, till drivmedelsskatter som höjs per automatik, till skatt på flygresor och så vidare? Och om ni inte tar avstånd från förslagen hade det varit intressant att höra hur ni motiverar det. Kanske kan en gemensam debattartikel ge svar, extra utrymme utlovas härmed.
Det är nog många länsbor som funderar på om ni tänker göra någonting för att stoppa de här för norra Norrland skadliga förslagen, eller om ni snällt och lydigt kommer att räta in er i S-ledet.
Det finns all anledning att vara orolig. Det räcker heller inte med att oppositionspolitiker engagerar sig i frågan, nu måste de norrländska politikerna från S och MP ta sitt ansvar och stå upp för Norrland.