Slut med jenkan

Ledare. Nu är det bara att hoppas på att marken är tillräckligt fast för att Norrbotniabanan, i hela sin längd, ska kunna förverkligas inom överskådlig tid.

NORDMALING 20100828 Botniabanan invigdes lˆrdagen den 28 augusti. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX Kod: 10060

NORDMALING 20100828 Botniabanan invigdes lˆrdagen den 28 augusti. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX Kod: 10060

Foto: Foto: Mikael Bengtsson

Politik2015-02-24 03:38
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Förr om åren, alltför länge, har arbetet med Norrbotniabanan varit som att dansa jenka. Några steg framåt och några bakåt.

Det är först det senaste halvåret, efter regeringsskiftet, som stegen framåt blivit fler.

I slutet av förra veckan kom vad som kan bli ett avgörande steg framåt. Regeringen ställde sig bakom Norrbotniabanan AB:s ansökan om medfinansiering från EU. Vilket indikerar att den rödgröna regeringen vill börja bygga, inte bara vill prata om att vilja börja bygga. Tidigare har det varit omöjligt att få klart besked från Socialdemokraternas partihögkvarter.

Ansökan till EU gäller dels bygghandlingar för sträckan mellan Umeå och Dåva, dels planeringen för sträckan mellan Umeå och Skellefteå. Ärendet kommer att behandlas av EU och någon gång i juni väntas besked.

Gusten Granström, som är vd för Norrbotniabanan AB, talar om ”fast mark under fötterna” (Norran 21/2 2015).

Nu är det bara att hoppas på att marken är tillräckligt fast för att Norrbotniabanan, i hela sin längd, ska kunna förverkligas – och det inom överskådlig tid.

undefined
NORDMALING 20100828 Botniabanan invigdes lˆrdagen den 28 augusti. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX Kod: 10060