Rätt tänkt, men fel

Vid en första anblick kan det tyckas vara en god idé. Men det finns en hake. Enligt Skatteverket är subventionerade resor till och från jobbet en skattepliktig förmån.

Politik2014-11-07 03:40
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Inte ens med den bästa av viljor kan man påstå att den genomsnittlige Skelleftebon är bra på att ta bussen.

Samtidigt vore det välgörande om fler lät bilen stå hemma och åkte kollektivt. Det hade både trafiksituationen och stadsmiljön vunnit på.

Andreas Olofsson är vd för det kommunala bussbolaget Skelleftebuss AB. Han tycker också att fler Skelleftebor borde åka kollektivt. Om det sedan har med trafiksituationen, miljön eller intäkterna att göra låter jag vara osagt.

Nåväl, Andreas Olofsson vill att kommunens företag ska vara med och medfinansiera de anställdas resor till och från arbetsplatsen. Allt för att fler ska åka kollektivt.

Vid en första anblick kan det tyckas vara en god idé. Färre bilar ger bättre miljö och om fler tar bussen innebär det mer pengar till Skelleftebuss.

Men det finns en hake. Enligt Skatteverket är subventionerade resor till och från jobbet en skattepliktig förmån. Vilket naturligtvis gör upplägget betydligt mindre attraktivt.

Om kommunen verkligen vill få Skellefteborna att åka mer kollektivt borde man lyssna på Vänsterpartiet och införa gratis kollektivtrafik. (MB)