Pusselbitarna faller sakta men säkert på plats, en efter en.
Nu är det klart att det blir Hilding Holmqvist, mannen som började som dörrknackande dammsugarförsäljare men sadlade om och blev norra Norrlands hotellkung, som tillsammans med Kristoffer Lundström ska bygga och driva hotelldelen i det nya kulturhuset. Lundström driver redan två hotell i Skellefteå, stadshotellet och Malmia.
Visst går det att ha både en och annan synpunkt på att strikt kommersiella verksamheter, som hotell, konferens och restaurang, ska samsas med kulturen, sida vid sida, i ett och samma hus. De som hävdar det klassiska humanistiska kulturbegreppet, att kultur handlar om ”andlig odling”, det vill säga kvalitetsorienterade uttryck av underhållning och konstnärligt relaterat skapande och visst filosoferande, må förfasas.
Å andra sidan, om det inte hade funnits ett behov av en större konferensanläggning i Skellefteå hade det förmodligen heller inte funnits möjligheter att bygga ett stort och flashigt kulturhus. Tanken är att kulturen och konferenserna ska kunna samsas om vissa gemensamma lokaler.
Vem som har företräde?
Det var många som på presskonferensen formulerade tankar kring att det i första hand är ett kulturhus, och att kulturen därmed kommer i första rummet. Det är bara att hoppas att det också blir så när och om det uppstår kollisioner.
Det nya kulturhuset är en viktig del i kommunens befolkningsmål. Många kulturforskare och kulturarbetare har talat sig varma för kulturen som tillväxtfaktor. Även om kulturen bara är en av många samverkande faktorer för att ett samhälle ska växa – det handlar också om rätt arbetsgivare, bra boendemiljö, bra förskola, skola och vård av äldre, bra kommunikationer, goda möjligheter till friluftsliv och en hel del annat – har kommunen här alla möjligheter att bidra.
Att bygga ett kulturhus är en sak, det är en investering, någonting som förhoppningsvis kommer att stå där i minst ett sekel, som ett minnesmärke över en framsynt kommunledning. Men det handlar också om att fylla huset med kultur, att ge kulturföreningarna möjlighet att bidra till Skellefteås utveckling. Men då måste också kommunen öppna börsen som det står drift på.
Driften, en teaterföreställning, en konsert eller en utställning, är någonting som inte syns mycket mer än för stunden. Luleå satsade på driften, på kulturen, när man byggde sitt kulturhus, den satsningen behöver också Skellefteå göra. Det är ett perspektiv på som kommunledningen behöver påminnas om gång på gång.