Miljöpartiet sitter fast i bilhatarbubblan

Ledare. Om Miljöpartiet verkligen var intresserade av att minska klimathotet skulle de inte stänga kärnkraftverk – vilket ökar vårt beroende av dansk kolkraft. De skulle lägga betydligt mer fokus på industrin, som står för störst del av utsläppen.

För de allra flesta svenskar är bilen både dyr och nödvändig. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

För de allra flesta svenskar är bilen både dyr och nödvändig. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Foto: Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Politik2016-09-26 06:00
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Utan bilen stannar Sverige.

Det låter som en trött reklamkliché från tidigt 1960-tal.

Men det är det inte. Det är ett faktum. Vilket dock inte hindrar det gröna regeringspartiet från att stänga in sig i en ekokammare där bilen anses vara roten till allt ont och måste bekämpas på alla tänkbara och smått otänkbara sätt.

I ”Miljöparti-Narnia” bor alla människor i en tät blandstad med ekobutiken och en rättvisemärkt juicebar runt hörnet. Till det kreativa jobbet, där det enda arbetsredskapet är en Macbook, är det gångavstånd, eller på sin höjd några tunnelbanestationer.

Det låter jättetrevligt. Men så ser verkligheten inte ut utanför MP-garderoben.

Därför är det uppseendeväckande när riksdagsledamoten Karin Svensson Smith (MP), tillika ordförande i riksdagens trafikutskott, utöver alla pålagor som redan i dag drabbar bilister, kräver en särskild parkeringsskatt ( Dagens Nyheter 13/9 2016).

Skulle förslaget bli verklighet innebär det bland annat att arbetsgivare som upplåter plats åt sina anställda blir skyldiga att betala tusentals kronor i avgifter.

Svensson Smith menar också att ”det är alldeles för billigt att köra bil”. Ett sådant påstående, särskilt när det kommer från en person som inte har körkort och dessutom lever på en riksdagslön, är ingenting annat än ett hån mot vanliga människor runt om i Sverige.

För människor – inte minst småföretagare – med inkomster under eller i nivå med rikssnittet, som bor långt i från sitt arbete, i regioner med undermålig kollektivtrafik, är bilen nödvändig – och definitivt inte billig.

Förutom att betala hutlösa priser för drivmedel (och bli lurad av Socialdemokraterna som under valrörelsen lovade att inte röra diesel- och bensinskatten, men sedan ändå höjde desamma rejält) måste bilägare hosta upp tusentals kronor i försäkringar, underhåll, fordonsskatt, parkeringsavgifter och på sina håll även trängselskatt.

Bilisterna betalar varje år in omkring 90 miljarder kronor i skatter och avgifter. Det borde räcka.

Enligt Karin Svensson Smith kommer våra barnbarn, om vi inte går hårt åt bilägare i dag, i framtiden att ställa oss till svars för att vi inte gjorde något åt klimatpåverkan.

Om Miljöpartiet verkligen var intresserade av att minska klimathotet skulle de inte stänga kärnkraftverk – vilket ökar vårt beroende av dansk kolkraft. De skulle lägga betydligt mer fokus på industrin, som står för störst del av utsläppen.

Omställningen av bilflottan mot mer miljövänliga alternativ går dessutom allt snabbare och att då straffskatta parkering med klimatargument är helt huvudlöst.

Det är en sak att vilja ha ett renare Sverige. Det vill vi alla. Det är en helt annan sak att fastna i en bilhatarbubbla och driva politik som omöjliggör för människor att försörja sig och ha en fungerande vardag.

Om det är något som bör stoppas är det definitivt inte bilen, utan Miljöpartiet. Annars kommer våra barnbarn troligtvis att ställa oss till svars för att vi inte gjorde något åt ”Miljöparti-Narnia”.

Malin Lernfelt

undefined
För de allra flesta svenskar är bilen både dyr och nödvändig. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT