”Vi ska bidra till att skydda, återställa och främja ett hållbart nyttjande av ekosystem och minska påverkan på biologisk mångfald där vi har vår verksamhet.”
Visioner och tydligt mätbara mål inom klimat- och miljöområdet förpliktigar. Ovanstående citat, ur Skellefteå Krafts hållbarhetsprofil, hämtad från företagets egen hemsida, har dock gjort att energibolaget i dagarna fått sina fiskar varma efter att det uppdagats att det finns ett glapp mellan mål och verklighet.
En bostadsrättsförening i Västerhaninge, söder om Stockholm, har meddelat att de ämnar säga upp sitt avtal efter att miljöaktivister publicerat flera uppseendeväckande filmer från Hednäs vattenkraftsstation som ägs och drivs av Skellefteå Kraft.
I flera filmer visas hur fiskars vandring avbrutits när de fastnat i torrfåran vid Åbyälven. Ideella krafter har fått rycka ut för att håva in fiskarna och hjälpa dem vidare på sina resor innan de dör av syrebrist.
Till Piteå-Tidningen säger bostadsrättsföreningens vice ordförande Annika Markén: ”Vi har tidigare skrutit om Skellefteå Krafts miljöengagemang, men när jag såg de här bilderna från Hednäs blev jag förbannad. Jag känner mig lurad. Vi vill inte göra affärer med Skellefteå Kraft” (14/7 2018).
Föreningens årliga elförbrukning sägs motsvara en niondel av Hednäsproduktionen.
Skellefteå Krafts miljöprofil förpliktigar till följsamhet av de självvalda värdeorden. Konsumenter och kunder har rätt att förvänta sig inte bara höga ambitioner utan även tydliga resultat – inte situationer och missförhållanden som pekar på raka motsatsen. Det är inte hållbart att inte respektera sin egen hållbarhetsprofil.
Företag med hög svansföring kring miljöfrågor förväntas leverera. När kulturevenemanget ”En flotte”, med artisterna Daniel Adams Ray och Human uppträdde för en entusiastisk publik tidigare i veckan var Skellefteå Kraft en av huvudsponsorerna.
Att Skellefteå Kraft stöttar lokala arrangemang är en självklarhet, men än viktigare borde vara att först och främst koncentrera sig på sin kärnverksamhet.
Underhållning får lätt en skorrande efterklang om publiken, som även utgör nuvarande och potentiella kunder, inte låter sig charmas av ett elbolags kulturstöd så länge deras miljöarbete brister. Då blir det lätt falska toner.
Konsumentkraft är en alldeles för underanvänd protestform, som vanliga människor i olika sammanslutningar borde bruka för att inte bara markera och tydligt ta ställning för eller emot produkter och företag utefter olika grunder, men även i högsta grad påverka i önskad riktning.
Att köpa en produkt eller sluta ett avtal är ett aktivt val. Plånbokspåverkan har större effekt än vad man kan tro.
Många bäckar små kan bidra till att älven flyter fritt och att fiskarna kan genomföra sina vandringar utan att riskera sina liv. Men då måste Skellefteå Kraft göra sitt till för att inte torrlägga förtroendet.
Csaba Bene Perlenberg