Låt inte EU stoppa flyget

En avveckling av Skellefteå Airport skulle få oerhörda konsekvenser för närregionen.

Foto: Foto: Mikael Bengtsson

Politik2013-09-14 08:12
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Ibland får man en känsla av att de herrar (och damer) som sitter i Bryssel och Strasbourg och bestämmer aldrig besökt Sverige, att de sovit på geografilektionerna där Den höga Nord avhandlats. Vilka kunskaper spanjoren Joaquin Almunia, EU:s konkurrenskommissionär, har om Sverige i allmänhet, och om Sverige norr om Gävle i synnerhet, är höljt i dunkel. Men med tanke på förslaget om regler för statsstöd till regionala flygplatser så kan man ju undra. Det förslag som lades fram i början av juli hotar ett 30-tal flygplatser i Sverige, en av dem är Skellefteå.

Bakgrunden är följande: I dag ägs och drivs flygplatserna i EU främst av offentliga aktörer (2010 var 77 procent offentligt ägda), men i takt med att fler privata företag blir involverade vill kommissionen upprätthålla ”en rättvis konkurrens, oavsett affärsmodell”. Samtidigt är det offentligas stöd till flygplatserna bara en bricka i ett större spel. För vad det egentligen handlar om är att kommissionen vill rätta till de skeva konkurrensvillkoren mellan flyg och järnväg och flygplatser i Centraleuropa. Att det sedan riskerar att slå hårt mot länder som Finland och Sverige, glesbefolkade med långa avstånd, tycks inte bekymra.

Ute på Skellefteå Airport sitter flygplatschefen Robert Lindberg och är bekymrad, orolig för och osäker på flygplatsens framtid. För även om kommissionen sagt att undantag kommer att göras om flygplatsen är viktig för regionens ”kontakt med omvärlden”, vilket Skellefteå Airport utan tvekan är, utan fungerande järnvägsförbindelser, handlar det om en otydlig skrivning som kan tolkas på allehanda sätt. Kanske är flygplatsen i EU:s ögon inte viktig för regionen eftersom Luleå finns 13 mil norrut och Umeå 13 mil söderut, båda statliga flygplatser, som därmed inte kommer att beröras om förslaget blir verklighet.

En avveckling av Skellefteå Airport skulle naturligtvis få oerhörda konsekvenser för närregionen, det vill säga Skellefteå med omnejd. Flera studier (gjorda bland annat på just Skellefteå kommun) har visat de regionala flygplatsernas betydelse i form av nya arbetstillfällen som gett både kommun och stat ökade skatteintäkter.

Nu har regeringen till den 25 september på sig att svara EU-kommissionen. Man skulle kunna tro att det rådde febril aktivitet på näringsdepartementet, men infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) tycks ta hotet mot landets regionala flygplatser med upphöjt lugn. Enligt tidningen Riksdag & Departement vill hon inte ens avslöja vilken ståndpunkt Sverige kommer att ta. Infrastrukturministern ansluter sig därmed till en trist tradition där Norrland och norrländska intressen utanför residensstäderna sätts på undantag.

undefined