Kampanja smartare

Det viktiga är att partierna försöker få ut sina budskap utan att sabotera för andra.

Socialdemokraternas valaffisch med glasögon från Feministiskt initiativ. Foto: Henrik Montgomery/TT

Socialdemokraternas valaffisch med glasögon från Feministiskt initiativ. Foto: Henrik Montgomery/TT

Foto: Foto: Sakine Madon

Politik2014-12-15 03:50
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Det blir tufft för småpartierna att hävda sig i vårens extra val. Det menar Camilla Sandström, statsvetare på Umeå universitet, i P4 Västerbotten.

Socialdemokraterna och Moderaterna har, som stora partier, det hyfsat gott ställt, detsamma gäller Centerpartiet som sålde tidningar i rätt tid.

Men annars kan det bli tufft: det är förmodligen knapert i partikassorna efter detta ”supervalsår”. Och nu väntar, om extavalet blir av i mars, en kort men intensiv valrörelse i vinter.

Många partiaktivister ställer sig nog frågan hur man kan få ut sitt budskap även om pengarna saknas. Hur kan man på bästa sätt använda sig av sociala medier? Få partimedlemmar att skriva artiklar eller knacka dörr? Hur påverkar snö och kyla en kampanj när man ska sätta upp affischer och hålla torgmöten?

Det viktiga är att partierna försöker få ut sina budskap utan att sabotera för andra. Exempelvis är det fritt fram för Feministiskt initiativ att hitta på fyndiga kampanjer – utan att klistra partiets rosa glasögon på andra partiets affischer.

undefined
Socialdemokraternas valaffisch med glasögon från Feministiskt initiativ. Foto: Henrik Montgomery/TT