Inte så lättlurade väljare

Inblick. Nya Moderaterna var mer än ett marknadsföringsknep.

Politik2015-04-15 05:50
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

SVT sänder nu dokumentären om de nya Moderaterna, där vi får följa alliansen från dess bildande till höstens valförlust. Det har hänt mycket sedan de dåvarande borgerliga partiledarna samlades vid Maud Olofssons badtunna i Högfors 2004.

Moderaterna ändrade både partiets riktning och retorik. Ensidigt prat om skattesänkningar ersattes med begrepp som ”Sveriges nya arbetarparti”. Moderater missade inte ett tillfälle att tala om sänkt skatt för låginkomsttagare, för vanliga arbetare.

Vad SVT:s dokumentär, likt vänsterdebattörerna som intervjuas, tycks missa är att nya Moderaterna var mer än ett marknadsföringsknep. Många arbetare röstade på Moderaterna för att de helt enkelt ansåg att sänkt skatt på arbete är viktigt. Det är därför slogans som ”det ska löna sig att arbeta” går hem, inte för att folk är lättlurade.

Allianspartierna kommer framöver att lägga egna budgetar, och samarbetet blir lösare. Det bra, och småpartierna behöver profilera sig. Partierna gör dock rätt i att behålla idén om rättvisa skattesänkningar.