Är man inte nöjd med resultatet av en undersökning kan man alltid göra en egen – med samma frågor.
Det är precis vad Skellefteå ska göra nu i vår: en egen undersökning kring kommunens företagsklimat.
Under parollen ”vi vill nå andra grupper” och med ”så att vi kan bevisa att så här dåliga är vi inte” i undertexten, vill kommunens näringslivschef Bengt Ivansson se om resultatet blir ett annat om fler än bara Svenskt Näringslivs medlemmar svarar.
En liten bakgrund: Skellefteå kommun jobbar målmedvetet mot målet 80 000 invånare 2030. För att nå dit krävs bland annat 4 000 nya arbetstillfällen. Ett av delmålen i den politiskt beslutade strategin är att Skellefteå varje år ska stiga 20 placeringar i Svenskt Näringslivs rankning.
Det har man inte gjort. I den senaste mätningen landade Skellefteå på plats 241 av 290 kommuner, det är minus 17 placeringar.
– Vi vill nå ut till andra målgrupper, inte minst unga, nysvenskar, småföretagare och nyföretagare, säger Bengt Ivansson till Svenskt Näringslivs hemsida.
Ett på pappret ädelt syfte som dock inte imponerar på den borgerliga oppositionen. Framförallt inte sedan det framkommit att ingen berättat vad som var på gång.
Frågan är vad Bengt Ivansson och kompani tänker göra med resultatet av sin egen undersökning. Om det finns någon handlingsplan kopplad till utfallet, eller om det blir den gamla, vanliga visan: att höga målsättningar kombineras med åtgärdsprogram med ideologiska skygglappar.
Sådant som Skellefteå inte är förtjänt av.
Är kommunen verkligen intresserad av att göra någonting åt näringslivsklimatet finns det redan mängder med undersökningar som kan ge svar på vad som bör och behöver göras – inte bara Svenskt Näringslivs kommunranking. I en värld fylld av statistik och undersökningar borde det inte vara svårt att hitta relevant fakta.
Så hur seriöst ska man ta den här undersökningen som Skellefteå kommun tänker göra?
Tycker man att biltillverkaren x, vitvarutillverkaren y eller byggvaruhandeln z kan göra egna kundundersökningar med trovärdighet så varför skulle inte Skellefteå också kunna göra det.
Tycker man inte det ska undersökningen nog katalogiseras som propaganda mer eller mindre utan värde, vilket också Liberalernas gruppledare Andreas Westerberg konstaterar i ett pressmeddelande. Det gör han alldeles rätt i.
Slutligen några frågor till Bengt Ivansson.
- Är du missnöjd med den bild av kommunens näringsliv som presenteras i Svenskt Näringslivs undersökning, upplever du den missvisande?
- Svenskt Näringslivs undersökning bygger till stora delar på hur kommunens företagare upplever sin situation – alltså subjektivitet, inte objektivitet. Tycker du att kommunens företagare är ovanligt gnälliga?
- Låt oss leka med tanken att kommunens egen undersökning i stort kommer fram till samma resultat som Svenskt Näringslivs. Hur tänker du agera då? Var det pengar som kastades i älven och som kunde ha använts bättre – eller?
- Hur hög bedömer du trovärdigheten vara när kommunen själv undersöker näringslivsklimatet i Skellefteå?
Om du vill svara på frågorna, och utveckla dina resonemang, utlovas ett väl tilltaget debattutrymme.
Om inte återstår ändå huvudfrågan: Hur löser du det här, Bengt Ivansson. Hur vill du förbättra det lokala företagsklimatet så att möjligheterna att starta, driva, utveckla och expandera företag förändras till det bättre?