Att Skellefteå Airport, och ett 30-tal andra flygplatser, bland dem Arvidsjaur, hotas av EU-kommissionens förslag till regler för statsstöd till regionala flygplatser kunde Norran berätta om i lördags. Hotet är verkligt, men det är samtidigt svårt att bedöma hur stort det egentligen är, utkastet från kommissionen är både snårigt och svårtolkat, det finns öppningar som talar för Skellefteå, samtidigt som utgångspunkten i förslaget är att förbjuda offentligt stöd.
För en tid sedan besökte Michael Pieber, från EU-kommissionens generaldirektorat för konkurrens, Stockholm för att informera om och diskutera förslaget. Hans budskap var att det egentligen inte är Sverige och stödet till de regionala flygplatserna i Sverige som kommissionen vill komma åt. Vad det i stället handlar om är att rätta till de skeva konkurrensvillkoren mellan flyg och järnväg och flygplatser i Centraleuropa.
Kommissionen har heller aldrig gjort någon hemlighet av att någon form av undantag kommer att vara möjligt. Men för att undantag ska kunna göras måste den svenska regeringen agera och hittills har inte infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) velat avslöja vilken ståndpunkt Sverige kommer att ta.
Förhoppningsvis inser dock regeringen i allmänhet och näringsdepartementet i synnerhet att det är mödan värt att ta en ordentlig fight med EU om regionalflyget. Skulle de nya reglerna införas, utan undantag, är faktiskt huvuddelen av Sveriges regionala flygplatser nedläggningshotade. Om det råder det inget som helst tvivel. Vilket i sin tur skulle påskynda utvecklingen mot ett alltmer ekonomiskt delat Sverige där storstadsregioner och residensstäder drar ifrån ännu mer på bekostnad av redan svaga regioner.
Hur viktig är då Skellefteå Airport? Ja, förutom möjligheten för människor och företag att mötas visar försiktiga beräkningar från IUC (Industriellt utvecklingscenter) att samhället skulle gå miste om direkta intäkter på drygt 47 miljoner kronor och fler än 160 arbetstillfällen. Och då är inte transporter till och från flygplatsen, hotellnätter, shopping, restaurangbesök och det faktum att turistnäringen i länet kunnat växa tack vara bra flygförbindelser medräknade.
Med tanke på flygplatsens enorma betydelse är det lite märkligt att Skellefteå kommun hittills varit så tysta. Region Västerbotten har heller inte tagit till de stora orden, i varje fall inte offentligt. Någon gång under nästa år kommer det slutgiltiga förslaget. Då duger det inte att tiga, då om inte förr är det viktigt att inte bara regering, riksdag och EU-parlamentariker utan även landsting, regioner och kommuner engagerar sig i frågan.