Du är upprörd, förbannad.
– Hur i xyz kan de göra så här.
Du kastar dig på telefonen, och över Skellefteå kommuns hemsida. Dags för räfst och rättarting.
I den stunden är nog politikern i fråga – om hen vetat vad som var på gång – ganska nöjd med kommunens knapphändiga uppgifter på hemsidan. Nuförtiden finns det bara en e-postadress. För vem vill bli utskälld, ställd till svars mellan tuggorna på torskryggen en lördagskväll?
Vilka kontaktuppgifter till politiker som finns på respektive kommuns hemsida skiljer sig åt – en hel del: I Arvidsjaur finns varken telefonnummer eller e-postadresser, i Arjeplog inga telefonnummer, men efter några extra klick en e-postadress, i Robertsfors telefonnummer till några, och efter några extra klick en e-postadress, i Malå telefonnummer och e-postadresser till respektive nämnds ordförande. Region Västerbotten har telefonnummer till några av toppolitikerna, e-postadresser till de flesta. Bäst i klassen, med hästlängder, är Norsjö. På kommunens hemsida finns både telefonnummer och e-postadresser tydligt angivna.
Ingen kan förneka att det politiska samtalsklimatet blivit hårdare, tuffare, de personliga påhoppen fler, formuleringen av åsikter oresonligare. En politiker som hamnat mitt i en folkstorm har det inte lätt. Det påverkar inte bara hen själv. Familjen påverkas, vännerna påverkas. Alla vill inte betala det priset, steppar ner ett par politiska pinnhål, eller lämnar politiken helt.
Det är en problematisk utveckling.
Men även svåråtkomliga politiker är ett problem. Ett demokratiproblem. Politiker är folkvalda. Smaka på ordet. De är valda av folket och borde därför också vara tillgängliga för folket. Kanske med en extra ”politikertelefon”, kanske på bestämda tider, kanske via ”allmänhetens frågestund”. Som Lennart Gustavsson (V), kommunstyrelsens ordförande i Malå, initierat.
För den som vill finns det alltid möjligheter att öka kontaktytan mellan makten och folket.
I Skellefteå finns ett ungdomsfullmäktige. Där har elever möjlighet att lyfta idéer och förslag på vad de vill förändra, förbättra och utveckla i sin vardag och framtid. Det kan handla om allt från skolmat till vilka satsningar kommunen ska prioritera inom kultur och fritid.
Det är bra med politiker som vill lyssna och lyssnar. Det är någonting som de generellt sett borde göra mera. Och då handlar det inte om att lyssna mer på gruppledaren i partiet eller att detaljstudera partiprogrammet. Vad en folkvald aldrig får glömma är att hen är vald av folket, inte av ett parti.
Skellefteå har blivit en alltmer öppen kommun. Det är bra. Mindre bra är att det fortfarande finns en betydande förbättringspotential i samtalet mellan makten och folket. Kontaktuppgifter försvann från hemsidan. Det dröjde länge, alltför länge, innan politikerna formulerade tiotusenkronorsfrågan till ungdomsfullmäktige: ”När du vill ha möjlighet att påverka Skellefteås utveckling, hur vill du göra det?”
Svaret blev, föga överraskande: ”Vi vill chatta med politikerna.”
Förhoppningsvis har Skellefteås politiker lärt sig någonting av svaret från ungdomsfullmäktige. Som till exempel att olika generationer vill kommunicera på olika sätt. Att det behövs en mångfald av kontaktytor för att alla som vill ska ha möjlighet att komma till tals, inte bara de som skriker högst och mest.
Men framför allt behöver kommunens politiker vara lättare att nå. I det fallet är Norsjö ett föredöme som kommuner, regioner och myndigheter borde ta efter.