Att den rödgröna regeringen än en gång ska utreda frågan om att införa en ny skatt på flygresor ter sig inte bara märkligt, det är snudd på obegripligt.
Frågan utreddes nämligen så sent som 2006. Slutsatsen blev att en höjd flygskatt inte påverkar miljön i någon nämnvärd omfattning.
Likafullt ska frågan utredas igen. Trots att flera länder som försökt, bland annat Nederländerna, Irland och Danmark, övergivit skatten eftersom de samhällsekonomiska konsekvenserna blev alltför omfattande. Schiphol utanför Amsterdam förlorade till exempel 1,4 miljoner passagerare samtidigt som landets BNP minskade med motsvarande 11 miljarder svenska kronor (Källa: Svenskt Flyg).
Sett ur en strikt miljösynpunkt låter det vid en första anblick bra. Drygt en miljon färre passagerare borde per automatik innebära mindre utsläpp. Problemet var bara att antalet resenärer inte minskade. De valde i stället att köra till och flyga från närliggande flygplatser i Belgien och Tyskland. En sådan utveckling är inte bara tänkbar, den till och med trolig i södra Sverige. Där kommer folk att flyga från Köpenhamn i stället.
Samtidigt som det alternativet, att flyga från något annat land, saknas i norr.
Där saknas dessutom i mångt och mycket alternativa transportsätt.
Finansminister Magdalena Andersson (S) vill att flyget ska vara med och betala sina klimatkostnader. Det kan man ha förståelse för även om analys- och teknikkonsultföretag WSP kommit fram till att flyget redan i dag betalar skatter och avgifter som mer än väl täcker kostnaderna.
Därtill vill finansministern ”styra resenärerna mot mer miljövänliga transportsätt”. Det kan man också ha förståelse för. Om det hade funnits alternativ här i norr vill säga. Men Andersson tycks leva i illusionen att kollektivtrafiken är lika väl utbyggd varhelst man befinner sig i Sverige.
Så är det nu inte. Vill finansministern att norra Sveriges befolkning ska resa mer miljövänligt får hon nog se till att Norrbotniabanan byggs.
Redan nu slår företagare i Norrbotten larm i en enkät som Svenskt Näringsliv gjort. Nio av tio Norrbottensföretagare anser att goda flygförbindelser med Stockholm, med täta avgångar och rimliga priser, har mycket stor eller ganska stor betydelse för konkurrenskraften (Källa: Affärer i Norr).
Det är ingen speciellt kvalificerad gissning att tro att siffrorna sett ungefär likadana ut om frågan ställts till Västerbottens företagare i stället.
Finns det inga som helst förmildrande omständigheter?
Jo, faktiskt, finansminister Andersson låter meddela att utredningen inte ska glömma bort att Sverige är ett långt, stort och glesbefolkat land och att flyget är viktigt för både jobb och sysselsättning. Å andra sidan borde det innebära att utredningen kan skrotas redan nu.